هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه به‌ازای نمایش (CPM) یکی از معیارهایی است که باهدف نشان‌دادن اثربخشی کمپین‌های بازاریابی آنلاین انجام می‌شود. هرچقدر میزان تبلیغات بر اساس نمایش شما کمتر باشد، کمپین بازاریابی مؤثر و بهینه‌تری خواهید داشت.

اولین برداشتی که از معنای تبلیغات نمایشی می‌شود هزینه در ازای هر میلیون است. با کمک این معیار می‌توانید هزینه‌های هر هزار (از کلمه لاتین – mille) نمایش تبلیغات را محاسبه کنید.

معمولاً برداشت اولیه از هر تبلیغ ازروی ظاهر آن صورت می‌گیرد. وقتی ما هر نمایش تبلیغاتی که بر اساس CPM محاسبه می‌کنیم، یک تبلیغ‌کننده باید مبلغی را به‌ازای هر هزار بازدید از آگهی بپردازد.

اگر کمپین‌های تبلیغاتی را مدیریت می‌کنید، CPM یک معیار کلیدی است که می‌تواند به شما در تعیین موفقیت کمپین خود کمک کند.

Cost per mille این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که با سرعتی بالا بتوانید دو پلتفرم تبلیغاتی را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای اینکه بتوانید به‌صورت مؤثر از CPM بهره ببرید نیازمند زمان و تمرین هستید؛ در این مقاله از وب جوان ما به شما می‌گوییم که هزینه به‌ازای نمایش چیست، چرا مهم است و چگونه آن را محاسبه می‌کنند.

البته شایان‌ذکر است که ما برخی دیگر از معیارهای رایج بازاریابی را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم تا به شما کمک کنیم راحت‌تر با پلتفرم‌های تبلیغاتی کار کنید.

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست؟ | وب جوان

CPM چیست؟

CPM مخفف Cost Per Thousand که در فارسی به معنا هزینه در هر میلی است که به زبان لاتین معنای آن هزار است. این اصطلاحی است که معمولاً در تبلیغات استفاده می‌شود و به مقدار پولی که یک شرکت به‌ازای هر 1000 نمایشی که یک تبلیغ دریافت می‌کند، می‌پردازد.

در واقع یک تبلیغ‌کننده بهای یک فضای تبلیغاتی را به‌ازای هر هزار نمایش (CPM) می‌پردازد. Impression یک نمای صفحه حاوی یک تبلیغ است.

Impression به زمانی اشاره دارد که یک تبلیغ توسط یک شخص مشاهده می‌شود، چه در رسانه‌های اجتماعی، در موتور جستجو و چه در تبلیغات نمایشی یا سایر پلتفرم‌های بازاریابی.

اگر تبلیغ‌کننده‌ای پیشنهادی برای پرداخت حداکثر 3.00 دلار Cost per mille بدهد، به این معنی است که ممکن است به‌ازای هر 1000 نفری که آگهی نشان داده می‌شود، مبلغ 3 دلار نیز بپردازد.

چرا هزینه بر اساس نمایش (CPM) مهم است | وب جوان

چرا هزینه به‌ازای نمایش مهم است؟

CPM یا هزینه به‌ازای نمایش مهم است زیرا شرکت‌ها می‌توانند به‌راحتی از آن برای مقایسه اثربخشی کانال‌های رسانه‌ای مختلف استفاده کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر رسانه‌های اجتماعی CPM کمتری نسبت به تبلیغات در موتور جستجو داشته باشند، رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری بهتری هستند زیرا برای دستیابی به 1000 نفر هزینه کمتری متحمل خواهید شد.

همچنین بخوانید : 10 روش دستیابی به اهداف رسانه‌های اجتماعی

مزایای CPM

هزینه به‌ازای هر 1000 نمایش می‌تواند از چندین جهت برای یک کسب‌وکار مفید باشد، از جمله:

دیده‌شدن در سطح بالا

 بهینه سازی یک تبلیغ برای CPM یک راه عالی برای ایجاد یا گسترش ارزش نام تجاری شما و ایجاد یک برند برای خودتان است.

افزایش فروش

تبلیغاتی که بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشند، زمانی که به‌ازای هر هزار بار نمایش داده می‌شوند، می‌توانند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

هدف تبلیغاتتان را مخاطبانی قرار دهید که به حیطه کاری‌تان مربوط باشند

وقتی تبلیغات را در سایت‌هایی قرار می‌دهید که مخاطب ایده‌آل شما از آن بازدید می‌کنند، CPM شما می‌تواند از جهت فروش و برندسازی بسیار سودمند و مفید باشد.

خدمات وب جوان : قیمت تبلیغات در اینستاگرام

فرمول محاسبه هزینه به‌ازای نمایش CPM چیست | وب جوان

چگونه هزینه به‌ازای نمایش (CPM) را محاسبه کنیم

مدل قیمت‌گذاری CPM بسیار شبیه به فروش تبلیغات قابل چاپ است. قیمت ثابتی برای تعداد توافق شده نمایش آگهی وجود دارد. فرمول Cost per mille به بازاریابان این امکان را می‌دهد که با هزینه‌های تبلیغاتی ماهانه (یک‌ماهه، سه‌ماهه، سالانه) موردنظر خود را انتخاب کنند.

در مرحله اول بودجه تبلیغاتی خود را مشخص کنید.

در مرحله بعدی تصمیم بگیرید که چقدر پول برای سرمایه‌گذاری در کمپین تبلیغاتی خود دارید. فرض کنید تصمیم دارید 7000 دلار خرج کنید.

سپس تعداد کل نمایش‌های موردنظر خودتان را تعیین کنید.

حالا باید تعداد کل نمایش‌هایی را که می‌خواهید با کمپین خود به دست آورید، تعیین کنید. بیایید بگوییم که شما هدف خود را برای اجرای کمپینی تعیین کرده‌اید که 350000 بازدید داشته باشد.

و در مرحله آخر باید cpm را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه CPM چیست؟

CPM = کل مبلغ خرج شده / کل نمایش‌های اندازه‌گیری شده تبلیغات ضربدر 1000

این به این معنی می‌باشد که نرخ هزینه به‌ازای نمایش با استفاده از نسبت مبلغ ثابت در مجموعه‌ای از تبلیغات و تعداد دفعاتی که تبلیغ در صفحه نشان‌داده‌شده است، تشکیل می‌شود. لازم است که نتیجه را هزاران برابر کنید و آن را برای برنامه‌ریزی کمپین جدید در نظر بگیرید.

با کمک این فرمول می‌توان هزینه کل کمپین تبلیغاتی و هم برداشت‌های موردنظر را محاسبه کرد. کاری که شما باید انجام دهید این است که فرمول اصلی را دست‌کاری کنید:

کل مبلغ خرج شده = کل نمایش‌ها / سی پی ام х 1000

کل برداشت‌ها = کل مبلغ خرج شده / سی پی ام х 1000

برای مثال:

یک تبلیغ‌کننده می‌خواهد در بودجه 200 دلاری خود ثابت باقی بماند و 10 هزار بازدید از تبلیغات در منبع رسانه‌ای آنلاین با رتبه برتر داشته باشد. محاسبه به‌صورت زیر خواهد بود:

Cpm 200 / 10000 х 1000 =20$

این بدان معناست که یک هزار نمایش تبلیغاتی 20 دلار هزینه خواهد داشت.

مثال بعدی نحوه محاسبه تعداد کل نمایش‌ها را در صورت ثابت بودن هزینه کمپین بازاریابی دیجیتال و نرخ سی پی ام نشان می‌دهد.

یک بازاریاب روی بودجه 300 دلاری حساب می‌کند. آنها حاضرند برای هزار بار برداشت 20 دلار بپردازند. تعداد کل بازدیدهای آگهی به چه صورت خواهد بود؟

کل برداشت‌ها = 300 دلار / 20 دلار х 1000

کل برداشت‌ها = 15000

اهداف CPM چیست | وب جوان

اهداف اصلی CPM چیست؟

تجزیه‌وتحلیل نسل بیننده؛

مقایسه هزینه‌ها بین منابع مختلف رسانه‌ای؛

برنامه‌ریزی مراحل جدید کمپین‌های بازاریابی؛

نتایج نمایش تبلیغات گذشته را تخمین بزنید.

همچنین بخوانید : تبلیغات دیجیتال چیست ؟

CPM برای بازاریابی ایمیلی

شایان‌ذکر است که کاست پر میل نه‌تنها برای کمپین‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های بازاریابی برای تبلیغات اینترنتی استفاده می‌شود بلکه می‌تواند بخشی ضروری از قیمت‌گذاری ایمیل مارکتینگ باشد.

در بازاریابی ایمیلی، CPM مخفف هزینه هر هزار پیام ایمیل ارسالی است. لازم به ذکر است که اغلب هزینه‌های مجوز، میزبانی تصویر و سایر خدمات را نیز پوشش می‌دهد.

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست؟ | وب جوان

چرا تبلیغ‌کنندگان باید از CPM استفاده کنند؟

هنگامی که چندین مزیت آشکار کمپین‌های CPM برای ناشران را موردبحث قرار دادیم، ممکن است برخی فکر کنند که تبلیغ‌کننده برای تنظیم کمپین مبتنی بر سی پی ام فایده‌ای نخواهد دید. برای درک این مسئله باید به کمپین CPM از دیدگاه تبلیغ‌کنندگان نگاه کنیم.

1- برای افزایش آگاهی و یادآوری برند

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، استفاده از تبلیغات بر اساس نمایش یک استراتژی عالی برای ایجاد یک مخاطب قوی و افزایش آگاهی از برند شما است. هنگامی که یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی می‌شود، معرفی آن به کاربران، شناخته شدن برند و ایجاد اعتماد با مشتریان بالقوه ضروری است.

در همین حال، کمپین‌های هزینه به‌ازای کلیک، کمپین‌هایی با عملکردی مناسب‌تر خواهند بود. ایجاد آگاهی از برند ابتدا از نظر استراتژیک حرکت بهتری نسبت به رقابت برای خرید از روز اول است و این دقیقاً در شرایطی است که تبلیغات قیمت‌گذاری CPM یک مدل ایده‌آل برای تبلیغ‌کنندگان خواهد بود.

2- تا به‌راحتی به مخاطبان مناسب دست پیدا کنید

همچنین استفاده از مدل هزینه به‌ازای هر هزار نمایش برای ساختن پرستیژ مخاطب هدف خود و معرفی برند خود به آنها حرکت خوبی است.

می‌توانید با قراردادن آگهی در وب‌سایت‌های هدف، گروه‌های جمعیتی مختلف، مانند سالمندان را امتحان کنید. سپس، اگر تعامل در هر دو سایت را اندازه‌گیری و مقایسه کنید، می‌توانید استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید و بدون صرف هزینه زیادی برای تحقیق، بازاریابی خود را ادامه دهید.

همچنین بخوانید : استراتژی دیجیتال مارکتینگ و نحوه تدوین آن

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست؟ | وب جوان

3- عملکرد به‌راحتی اندازه‌گیری می‌شود

موفقیت کمپین را می‌توان با استفاده از معیارهای مختلف اندازه‌گیری کرد، اما یکی از محبوب‌ترین آنها CTR است که مخفف نرخ کلیک است.

از این به‌عنوان درصد افرادی محاسبه می‌شود که پس از برخورد با تبلیغ شما، روی آن کلیک کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، 5 کلیک از 100 نمایش، 5٪ CTR را به شما می‌دهد، 8 کلیک برای 100 نمایش، 8٪ CTR را به شما می‌دهد.

همچنین می‌توانید فروش و سایر انواع تعامل را برای ایجاد آمار معتبر و ایجاد سی پی ام برای شما حساب کند.

همچنین بخوانید : نرخ کلیک یا CTR چیست؟

4- CPM مقرون‌به‌صرفه‌تر از CPC و CPA است

هزینه به‌ازای هر هزار نمایش مدلی است که به طور بالقوه می‌تواند کلیک‌ها و اقدامات کاربر بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر (با همان مقدار پول) ایجاد کند. هزینه به‌ازای هر 1000 بار نمایش کمتر از هزینه به‌ازای هر کلیک است.

بیایید تصور کنیم که کمپین CPM هزار نمایش هزینه 20 دلار دارد و کل هزینه کمپین پرداخت به‌ازای کلیک 20 دلار است (مثلاً 50 کلیک روی تبلیغ).

به‌محض دریافت 50 کلیک، کمپین CPC به پایان می‌رسد. درحالی‌که پیش‌بینی تعداد کلیک‌های تبلیغاتی که کمپین تبلیغات نمایشی ایجاد می‌کند دشوارتر است، از نظر تئوری می‌توانید تا 1000 کلیک روی تبلیغ با همان پول دریافت کنید.

هزینه به‌ازای نمایش یا CPM چیست؟ | وب جوان

سوالات پرتکرار درباره CPM

CPM مخفف چیست؟

CPM مخفف Cost Per Thousand که در فارسی به معنا هزینه در هر میلی است که میلی هم در زبان لاتین به معنای هزار است.

فرمول محاسبه CPM چیست؟

CPM = کل مبلغ خرج شده / کل نمایش‌های اندازه‌گیری شده تبلیغات ضربدر 1000

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها