آشنایی با سرچ کنسول گوگل (GSC) و آموزش کار با کنسول جستجو گوگل

آشنایی با سرچ کنسول گوگل (GSC) و آموزش کار با کنسول جستجو گوگل

آشنایی با سرچ کنسول گوگل (GSC) و آموزش کار با کنسول جستجو گوگل

گوگل وب مستر تولز در سال 2015 مجموعه ابزارهای خود را به‌عنوان سرچ کنسول گوگل تغییر نام داد. با هرسال جدید، گوگل ابزارها، تجزیه‌وتحلیل‌ها و داده‌های جدیدی را برای ردیابی در Google Search Console در اختیار ما قرار می‌دهد. از مواردی که این کنسول به آن می‌پردازد می‌توان به: آمار بازدید سایت، کلیدواژه‌های جستجو شده توسط کاربران، صفحاتی که در داخل گوگل ایندکس شدند، تعداد لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، تعداد خطاهای شما اعم از امنیتی و سروری و آدرسی و کلی موارد دیگر …

چگونه از گوگل سرچ کنسول گوگل استفاده کنیم؟

در این راهنمای جامع وب جوان هرآنچه را که باید در مورد بخش‌های کلیدی سرچ کنسول گوگل بدانید و نکاتی که در مورد نحوه استفاده از آن است را برایتان پوشش می‌دهیم.

  • در Google Search Console به چه گزارش‌هایی باید توجه کرد؟
  • آیا اصلاً به دنبال تنظیم پارامترهای URL خود هستید ؟
  • آیا خطاهای خزیدن را بررسی می‌کنید تا ببینید که نیاز به پیاده‌سازی تغییر مسیر دارید یا نه؟

تقریباً برای همه چیز می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

در ستون اول، به تجزیه‌وتحلیل کامل اصول اولیه از ابزار بازرسی آدرس‌های URL تا گزارشات پوشش خواهیم پرداخت.

قسمت overview در Google Search Console | وب جوان

گزارش اجمالی (Overview Report) :

گزارش نمای کلی (اجمالی) در سرچ کنسول گوگل چیست؟ شامل 3 گزارش اصلی می‌شود:

کارایی (Performance) – پوشش (Coverage) – پیشرفت‌ها (Enhancements)

بعداً در مورد هر یک از این گزارش‌ها عمیق‌تر صحبت می‌کنیم.

ابزار url inspection در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

ابزار بازرسی یو آر ال (URL Inspection Tool) :

ابزار بازرسی URL یکی از موارد مهم است، این ابزار به شما امکان می‌دهد نحوه ارائه سایت توسط گوگل را آزمایش کنید. اگر پست جدیدی در وبلاگ منتشر کرده‌اید یا صفحه وب را دوباره طراحی کرده‌اید، می‌توانید از این ابزار بازرسی URL برای ارسال آدرس URL برای نشان‌دادن به گوگل برای خزیدن آن صفحه استفاده کنید.

نحوه استفاده از ابزار URL Inspection

برای استفاده از ابزار بازرسی URL، آدرس اینترنتی خود را به نوار جستجوی بالای سرچ کنسول گوگل اضافه کنید. سپس با این گزارش روبرو می‌شوید.

ما اغلب از ابزار بازرسی URL برای درک بیشتر نحوه خزیدن گوگل در سایت استفاده می‌کنیم.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید ببینید گوگل آخرین بار چه زمانی صفحه وب شما را خزیده است و با استفاده از آن می‌توانید نوسانات SERPها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

کاربردهای دیگر استفاده از ابزار URL Inspection:

– آپدیت صفحه وب قدیمی

– راه‌اندازی بخش جدیدی از وب‌سایت خود

– معرفی طرح جدیدتان برای موبایل

– به‌روزرسانی فایل robots.txt

– پیاده‌سازی تگ‌های Canonicial

– انتقال از HTTP به HTTPS

حال بیایید تا 3 گزارش اصلی را شروع کنیم

قسمت performance در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

کارایی یا عملکرد (Performance) :

نتایج جستجو (Search Results) :

بخش عملکرد وب سایت شما در قسمت نتایج جستجو مشخص می‌شود. شما معیارهای مشابهی را در اختیار خواهید داشت، اما داده‌هایی که دارید 16 ماهه هستند. شما می‌توانید نتایج را با موارد زیر فیلتر کنید:

آگهی استخدام (Job posting)

نتایج غنی (Rich results)

صفحات AMP

نتایج AMP غنی

اخبار

گوگل همچنین یک ویژگی بهره‌وری را منتشر کرد است که به شما امکان می‌دهد هنگام مشاهده این گزارش، کپی، بازکردن در یک برگه جدید یا بازرسی نشانی اینترنتی را انجام دهید.

اگر صفحات گسترده شما پر از ترافیک و تغییرات موقعیت‌یابی کلمات کلیدی است، در این صورت عملکرد جستجو شیب اصلی، هویج شما است.

با گزارش نتایج گوگل وب مستر چه گزارش‌هایی می‌توانیم تهیه کنیم؟

داده‌های 16 ماهه راهی عالی برای دریافت یک مرور سریع از وب‌سایت و عملکرد محتوا در SERPها است. اگر در حال ساخت صفحات گسترده هستید، این را امتحان کنید. این کار یک صرفه‌جویی عمده در زمان است. این یک نمونه صفحه گسترده است .

می‌توانید از این داده‌ها برای شناسایی موارد زیر استفاده کنید:

– صفحات با عملکرد بالا

– صفحات با CTR پایین

– تعداد کلیک‌ها در کلمات کلیدی

– تعداد نمایش در هر کلمه کلیدی

به‌عنوان‌مثال، ما با استفاده از این داده‌ها برای تعیین اینکه چه فراداده‌ای را باید بازنویسی کنیم استفاده می‌کنیم.

توجه داشته باشید که اگر صفحه‌ای با نمایش بالا و کلیک کم داشته باشید، این ممکن است به این معنی باشد که عنوان یا توضیحات متا باید بهبود یابد.

همچنین می‌توانید از این قسمت از کنسول جستجوی گوگل برای جستجوی عمیق‌تر در تحقیقات کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر برای تحقیق کلمات کلیدی داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید یک پرس‌وجو یا فیلتر صفحه را با استفاده از regex فیلتر کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر شرکت یا سایت شما کفش نایک می‌فروشد، می‌توانید در گزارش، نمایش داده‌ها را بر اساس Nike shoes فیلتر کنید .

همچنین می‌توانید هنگام مقایسه داده‌ها، فیلترکردن داده‌ها را حتی بیشتر برش داده و برش دهید تا بتوانید آنها را در کنار هم مشاهده کنید.

قسمت دیسکاوری discover گوگل | وب جوان

کشف کردن (Discover) :

گزارش Discover در سرچ کنسول گوگل چیست؟

گوگل گزارش Discover را در آوریل 2019 معرفی کرد تا به ناشران بینش بیشتری در مورد نحوه کشف محتوای جستجو کنندگان نشان دهد.

اگر شما یک ناشر هستید، می‌توانید این گزارش را به درک چگونگی جستجوگرانی که در حال تعامل با سایت شما هستند، برای کشف تلفن همراه گوگل و از مرورگر Chrome استفاده کنید.

شما می‌توانید ببینید چه نوع محتوایی به‌خوبی عمل می‌کند، محتوا در مقایسه با سایر نتایج جستجوی سنتی چگونه عمل می‌کند و کاربران چقدر از Discover سایت شما بازدید می‌کنند.

این گزارش همچنین شامل داده‌های مربوط به داستان‌های AMP خواهد بود.

همچنین بخوانید : گوگل AMP چیست؟

گوگل نیوز از امکانات سرچ کنسول گوگل | وب جوان

اخبار گوگل (Google News) :

منظور از گزارش اخبار گوگل در Google Search Console چیست ؟

سرچ کنسول گوگل، گزارش Google News را در ژانویه 2021 در بخش عملکرد ارائه کرد. بخش اخبار گوگل رفتار کاربران را در Android ، برنامه‌های iOS و سایت news.google.com پیگیری می‌کند. در گزارش Google News، می‌توانید نمایش‌ها، کلیک‌ها و نرخ کلیک بر اساس کشور، دستگاه ها و تاریخ را تقسیم بندی کنید .

همچنین بخوانید : کاربرد گوگل نیوز چیست؟

گزارشات نمایه یا فهرست (Index Reports) :

این که شما سعی می‌کنید بفهمید CSS مسدود شده است یا URLها را حذف می‌کنید، گزارش‌های فهرست در گوگل وب مستر تولز می‌تواند شما را در جریان این موضوعات قرار دهد.

گزارشات Google Index در کنسول جستجوی Google اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد محتوای شما در جستجوی گوگل ارائه می‌دهد.

قسمت خزنده‌ها یا coverage در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

پوشش (Coverage) :

در سرچ کنسول گوگل، گزارش پوشش همه صفحات فهرست شده شما و همه صفحاتی را که در نقشه سایت شما گنجانده نشده‌اند، نمایش داده می‌شود.

Coverage لیستی از خطاها را به ما نشان می‌دهد

این گزارش خطاهای خزیدن را به شما می‌گوید و شما را مطلع می‌کند که چه صفحاتی در وب‌سایت شما شکسته شده است. این گزارش به شما این اطمینان را می‌دهد که هیچ افزایش یا کاهش زیادی در صفحات نمایه شده شما وجود ندارد. از این گزارش برای تعیین وجود مشکل در شاخص استفاده کنید. با جفت کردن داده‌ها از سرچ کنسول گوگل با Google Analytics، مدیران وب می‌توانند دریابند که آیا آنها دریافت‌کنندگان بدشانس مشکل شاخص هستند یا خیر.

همچنین با این گزارش می‌توانید ببینید آیا تعداد صفحات گزارش پوشش با تعداد صفحات فرود دریافت‌کننده ترافیک ارگانیک در Google Analytics مطابقت دارد یا خیر . اگر این صفحات مطابقت ندارند، به احتمال زیاد بخش کوچکی از صفحات فهرست‌بندی شده شما ترافیک دریافت می‌کنند. اگر مشکلی در نمایه سازی مشاهده کردید، می‌توانید این مشکل را مستقیما به گوگل گزارش دهید. البته توجه کنید که این آخرین راه حل شما است .

چگونه می‌توان شاخص نفخ را در سرچ کنسول گوگل پیدا کرد؟

برای این کار به سرچ کنسول گوگل بروید و وارد قسمت Coverage بشوید. این چیزی است که مشاهده خواهید کرد.

حال به گوگل بروید و سایتی را جستجو کنید. در هر صفحه از نتایج جستجو، الگویی در پارامترهای هر صفحه بیابید. اگر متوجه شدید صفحاتی در حال فهرست شدن هستند که نمی‌خواهید ایندکس شوند، برگردید و برچسب noindex را به هر صفحه اضافه کنید و آن‌ها را در فایل robots.txt مجاز نکنید .

همچنین بخوانید : کارایی فایل robots.txt چیست

چگونه خطاهای خزیدن را برطرف کنیم؟

این‌ها برخی از خطاهای استاندارد خزیدن هستند:

خطای دی‌ان‌اس نام سیستم دامنه: DNS error

این خطا به این معنی است که اتفاقی در سمت سرور رخ‌داده است، بنابراین با پشتیبانی هاستتان تماس برقرار کنید.

خطاهای سرور (Server errors) :

خطاهای سرور معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سایت شما با ترافیک زیاد مواجه شده است. شما باید عمیق‌تر بررسی کنید تا ببینید آیا این مسئله مربوط به اتصال است یا مهلت زمانی.

خطاهای نرم 404 (Soft 404 errors) :

این خطاها نشان می‌دهد که کد پاسخ HTTP سرصفحه شما کد 404 را برنمی‌گرداند. برای برطرف‌کردن، اگر صفحه مرده است تغییر مسیر 301 را پیاده‌سازی کنید یا صفحه را برای محتوای نازک یا تکراری بررسی کنید.

همچنین بخوانید : محتوای نازک چیست

خطاهای 404 (404 errors) :

این‌ها رایج‌ترین خطاهایی هستند که با آنها مواجه خواهید شد. هنگام لغو انتشار یک صفحه، حذف صفحه و غیره، خطا 404 ممکن است رخ بدهد درحالی‌که خطاهای 404 لزوماً بر رتبه شما تأثیر نمی‌گذارند، اما می‌توانند روی لینک‌های شما تأثیر بگذارند. اگر بیشتر از 20 لینک دارید که به یک صفحه 404 اشاره می‌کنند، باید آن صفحه را بلافاصله به آدرس 301 تغییر مسیر بدهید.

قسمت sitemaps در Google Search Console | وب جوان

نقشه‌های سایت (Sitemaps) :

این نقشه‌ها بسیار مرموز هستند و می‌توانند شما را غافلگیر کنند. بسیاری از تغییراتی که در نقشه سایت خود قرار اعمال می‌کنید، از حذف برچسب‌ها تا حذف دسته‌ها، می‌تواند بر وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. به هشدارهای گزارش نقشه سایت توجه کنید. در اینجا نگاهی به بخش نقشه سایت می‌اندازیم .

گزارش نقشه‌های سایت سرچ کنسول گوگل (GSC) اطلاعاتی را درباره آنچه در وب‌سایت شما اتفاق می‌افتد به اشتراک می‌گذارد.

همچنین بخوانید : نحوه کار با گوگل آنالیتیکس

قسمت removals در کنسول جستجو گوگل | وب جوان

حذفیات (Removals) :

بخش حذفیات در سرچ کنسول گوگل می‌تواند در نگاه اول کمی پیچیده باشد. این یک حقیقت جهانی است که در برخی از مواقع هر متخصص سئو یک مشتری را به دلیل محتوای نازک یا تکراری آزرده‌خاطر می‌کند. این بخش به سه قسمت تقسیم می‌شود:

حذف موقت (Temporary Removals) :

اگر می‌خواهید چیزی را به طور موقت از جستجوهای گوگل پنهان کنید (مانند حجم عظیمی از محتوای نازک یا تکراری) ، می‌توانید URL را به بخش حذفیات در گوگل وب مستر اضافه کنید.

این حذف موقت به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت و پردازش آن حدود یک روز به طول می‌انجامد.

همچنین می‌توانید از قسمت حذف‌ها در Google Search Console برای پاک کردن URL حافظه پنهان برای حذف کامل بخش توضیحات صفحه استفاده کنید.

محتوای منسوخ شده (Outdated Content) :

در بخش محتوای منسوخ شده، می‌توانید درخواست‌های حذف شده ارسال شده توسط کاربران را مشاهده کنید؛ بنابراین، در صورت عدم دسترسی به اطلاعات صحیح، هر شخصی می‌تواند به‌روزرسانی نتایج جستجوی شما را پیشنهاد دهد. می‌توانید این داده‌ها را در شش ماه گذشته مشاهده کنید.

فیلتر جستجوی ایمن (SafeSearch Filtering) :

در این قسمت می‌توانید با استفاده از ابزار پیشنهادی SafeSearch مشاهده کنید که چه محتوایی به‌عنوان محتوای بزرگسال گزارش شده است.

چگونه از بخش حذفیات استفاده کنیم؟

قبل‌تر، ما از این ابزار نه‌تنها برای فیلترکردن سریع محتوای نازک یا تکراری (قبل از الگوریتم پاندا) استفاده می‌کردیم، بلکه برای ایجاد آدرس‌های اینترنتی با چندین موضوع حساس نیز استفاده می‌کردیم. قبل از ارسال صفحات به GSC برای حذف، مراحل زیر را دنبال کنید:

– متاتگ noindex را به هر صفحه اضافه کنید

– تگ rel = canonical را در هر صفحه وارد کنید

– صفحات موجود در فایل robots.txt را ممنوع کنید

– شروع به حذف URLها

قسمت enhancements در گوگل سرچ کنسول | وب جوان

پیشرفت‌ها (Enhancements) :

به‌عنوان یک متخصص SEO، می‌توانید از بخش Enhancements در Google Search سرچ کنسول گوگل (GSC) برای انجام کارهای زیاد استفاده کنید. شما می‌خواهید اسرار کارکرد داده‌های ساختاریافته و فعال‌بودن صفحات AMP را کشف کنید. برای مشاهده همه گزارشات و ابزارها، کافی است روی برگه پیشرفت‌ها در نوار منوی سمت چپ ضربه بزنید.

هسته حیاتی وب (Core Web Vitals) :

در ماه مه 2020، گوگل گزارش Core Web Vitals را ارائه کرد. گزارش هسته حیاتی وب به‌منظور نشان‌دادن کیفیت تجربه‌ای است که یک کاربر در سایت شما دارد.

این گزارش‌ها بر اساس تلفن همراه و دسکتاپ تجزیه می‌شوند. گزارش Core Web Vital در کنسول جستجوی Google بر اساس بزرگ‌ترین رنگ محتوا (LCP)، اولین تأخیر ورودی (FID) و تغییر طرح‌بندی تجمعی (CLS) تقسیم بندی شده است.

نشانی‌های وب شما که تحت عنوان “خوب” ذکر شده است، از آستانه Google برخوردار است.

اگر آدرس‌های اینترنتی شما به‌عنوان ضعیف ذکر شده‌اند، ابتدا باید با آن‌ها مقابله کنید. هنگامی که مشکل برطرف شد، می‌توانید مجدداً در Google Search Console ارسال کنید تا ببینید آیا Google این اصلاح را پذیرفته است یا خیر.

هنگام مشاهده این گزارش، می‌توانید ببینید گوگل چگونه دیدگاه خود را بر روی کاربران تغییر می‌دهد.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره Core Web Vitals

قسمت mobile usability در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

قابلیت استفاده از موبایل (Mobile Usability) :

گوگل گزارش استفاده از موبایل را در Google Webmaster Tools درست قبل از اعلام بزرگ انتقال به فهرست اول تلفن همراه راه‌اندازی کرد. گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه به شما این امکان را می‌دهد تا هرگونه مشکل طراحی و توسعه در تلفن همراه را برطرف کنید.

چگونه می‌توان مشکلات گزارش قابلیت استفاده از موبایل را برطرف کرد؟

آنچه که به‌عنوان یک استراتژی طراحی وب خوب فکر می‌شود، می‌تواند به‌سرعت تبدیل به یک آشفتگی آهسته، غیر قابل کلیک و به طرز ناخوشایند پیمایش وب‌سایت شود و شما را به گردبادی از سرنخ‌های صفر و افزایش نرخ گزاف‌گویی برساند. عوارض جانبی یک وب‌سایت تلفن همراه با طراحی ضعیف می‌تواند شما را در ترافیک کم ارگانیک غرق کرده و مشتری نداشته باشد. در اینجا برخی از اشتباهات رایج در گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه و نحوه رفع آنها را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

– محتوا گسترده‌تر از صفحه: مطمئن شوید که صفحات شما برای مشاهده کامل نیازی به پیمایش افقی ندارند.

– عناصر قابل کلیک بسیار نزدیک به هم: مطمئن شوید پیوندها و دکمه‌های شما به‌اندازه کافی از هم فاصله دارند.

– Viewport پیکربندی نشده است : مطمئن شوید که صفحات شما از برچسب meta viewport برای تنظیم ابعاد بر اساس دستگاه مورداستفاده بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

گوگل AMP در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

صفحات موبایل تسریع شده (Accelerated Mobile Pages) :

گزارش AMP چیست ؟

هر زمان که فرصتی برای افزایش سرعت صفحه سایت برایتان به وجود آمد بلافاصله آن را انجام دهید .

به نظر می‌رسد که صفحات AMP با همه مزایای نتایج جستجوی تلفن همراه در یک تاکتیک آسان برای پیاده‌سازی جمع شده است. آیا گزارش AMP زمان بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد؟ در رتبه‌بندی موبایل چطور؟ عملکرد سرور را بهبود می‌بخشد؟

اخیراً، گوگل اعلام کرد که سرچ کنسول گوگل تصاویری را که با ویژگی “کش رفتن برای بازدید” تعامل دارند، ردیابی می‌کند. این ویژگی را می‌توانید در گزارش‌های عملکرد بالا مشاهده کنید؛ بنابراین هنگامی که آماده بررسی خطا در نشانه‌گذاری AMP خود هستید ، گزارش AMP در کنسول جستجوی گوگل بهترین دوست شما خواهد بود. در اینجا نگاهی به گزارش AMP در Google Search Console می‌اندازیم .

چگونه از گزارش AMP استفاده کنیم ؟

گزارش AMP در گوگل وب مستر تولز به شما این امکان را می‌دهد که صفحات AMP خود را کنترل کنید.

شما در این گزارش می‌توانید الگوی سایت و سایر مشکلاتی که بر صفحات AMP شما تأثیر می‌گذارد را مشاهده کنید. در صورت ایجاد تغییرات بزرگ می‌توانید ابزار تست AMP را نیز انجام دهید. همچنین شما می‌توانید نتایج AMP را در گزارش عملکرد فیلتر کنید.

یک نکته بسیار مهم و آن اصلاح شدن و منسوخ شدن پروژه گوگل AMP از سال 2022 است و این تیتر از مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی پروژه است.

قسمت breadcrumbs در Google Search Console | وب جوان

تکه نان‌ها یا ریز آدرس‌ها (Breadcrumbs) :

گزارش Breadcrumbs در سرچ کنسول گوگل در سپتامبر 2019 ارائه شد. این گزارش Breadcrumbs به صاحبان وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا هرگونه مشکلی را که مانع از نمایش ریز آدرس در SERPها می‌شود برطرف کنند. هر صاحب وب‌سایت می‌تواند مشکلات پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته را درک کند. باوجوداینکه شما کد را به سایت خود اضافه می‌کنید، اما هنوز در SERPها نشان داده نمی‌شود. پس از افزودن کد به وب‌سایت خود، در کنسول جستجوی گوگل به Enhancements بروید و از آنجا برای بررسی خطاها وارد Breadcrumbs شوید. این گزارش شامل تمام خطاهای داده ساختاریافته و تعداد URLهایی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان Breadcrumbs را در کنسول جستجوی گوگل اصلاح کرد؟

مهم نیست که از چه داده‌های ساختاریافته‌ای استفاده کرده‌اید، نکته‌ای در این گزارش برای شما وجود خواهد داشت. داده‌های ساختاریافته Breadcrumb صفحات شما را علامت‌گذاری می‌کند تا به موتورهای جستجو بگوید چه اطلاعاتی را برای کاربران خود نمایش دهند. این سلسله‌مراتب درون سایت شما است. این گزارش Breadcrumb به شما می‌گوید که در صورت عدم نمایش آن‌ها در SERPها، چه چیزی را بررسی کنید. این یک قضیه ثابت شده است که ریز آدرس‌ها در سایت شما به بهبود ترافیک ارگانیک کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید : افزایش و بهبود ترافیک ارگانیک سایت

حتی اگر داده‌های ساختاریافته یک عامل رتبه‌بندی نباشند و در صورت ترک این خطاها سایت شما رتبه خود را از دست نمی‌دهد، ولی اگر این خطاها را برطرف کنید کاربرانتان تجربه بهتری را خواهند داشت. برای برطرف‌کردن داده‌های ساختاریافته در سرچ کنسول گوگل، باید هر خطایی را به‌صورت جداگانه تجزیه‌وتحلیل کنید.

نتایج غنی (Rich Results) :

در SERPها زمان و مکانی برای نتایج غنی وجود دارد. اگر از آن دسته افراد حرفه‌ای سئو هستید که دوست دارند خطاها و عملکرد نتایج غنی خود را ردیابی کنند، سرچ کنسول گوگل مکان مناسبی است . این گزارش به شما نشان می‌دهد که چقدر نتایج غنی فهرست‌بندی شده‌اند و در صورت وجود هرگونه خطایی شما را مطلع می‌سازد.

گزارش نتایج غنی در کنسول جستجوی گوگل، داده‌های ساختاریافته‌تری مانند نشانه‌گذاری محصول، نشانه‌گذاری پیوند سایت و انواع داده‌های غیر قابل تجزیه‌وتحلیل را گزارش می‌دهد.

چگونه می‌توان نتایج غنی را برای نمایش در Search Console Google دریافت کرد؟

این نکته را به یاد داشته باشید که در حال حاضر، شما نمی‌توانید نتایج غنی برای همه چیز ایجاد کنید. نتایج غنی در سرچ کنسول Google از داده‌های کلی‌تر و الگودار برای نمایش محتوا در قالبی جذاب‌تر استفاده می‌کنند که می‌تواند تجربه کاربری موبایل را بهبود بخشد.

نتایج غنی همچنین بسته به انواع نشانه‌گذاری ساختاریافته‌ای که استفاده می‌کنید، به گزارش‌های جداگانه تقسیم می‌شوند.

اما گزارش ارسال شغل نیز به شما این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های مختلف مانند Education، Experience، baseSalary و موارد دیگر را علامت‌گذاری کنید.

همچنین گزارش سؤالات متداول و پرسش‌وپاسخ وجود دارد که گوگل از آن برای بررسی اعتبار ساختار سؤالات متداول و پرسش‌وپاسخ داده‌ها استفاده می‌کند.

اگر خطاهایی در سرچ کنسول گوگل مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد نتایج غنی شما در SERPها نمایش داده نمی‌شود.

همچنین بخوانید : سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

Review Snippets در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

موارد کوچک را بررسی کنید (Review Snippets) :

قطعات بازبینی در سرچ کنسول گوگل را می‌توانید در قسمت Enhancements پیدا کنید.

اگر نظرات خود را با استفاده از طرح‌بندی علامت‌گذاری می‌کنید، این گزارشی است که به‌درستی پیاده‌سازی آنها را توضیح می‌دهد. گزارش Review Snippet نحوه عملکرد صفحات، اطمینان از فعال شدن قطعات و موارد دیگر را به شما نشان می‌دهد.

لوگوها در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

لوگوها (Logos) :

اگر از نشانه‌گذاری آرم استفاده می‌کنید، این گزارش افزایش لوگو عملکرد و خطاهای مربوط به آن نشانه‌گذاری را به شما نشان می‌دهد .

چگونه مشکلات گزارش لوگو را برطرف کنیم؟

مشابه گزارش استفاده از تلفن همراه، گوگل سرچ کنسول خطاهای فهرست شده با گزینه‌های قابل کلیک را نشان می‌دهد تا بفهمید مشکلات چیست و چگونه آنها را برطرف کنید.

سرچ کنسول گوگل چیست؟ آموزش استفاده از کنسول جستجو گوگل | وب جوان

اگر از نشانه‌گذاری جعبه جستجو پیوندهای سایت استفاده می‌کنید، این گزارش عملکرد و خطاهای مربوط به آن نشانه‌گذاری را به شما نشان می‌دهد .

برای برطرف‌کردن مشکلات گزارش پیوندهای سایت، کنسول جستجوی گوگل خطاهای فهرست شده با گزینه‌های قابل کلیک را برای درک مشکلات و نحوه رفع آنها به شما نشان می‌دهد.

– امنیت و اقدامات دستی (Security & Manual Actions) :

باتوجه‌به اینکه امنیت به یک مسئله فزاینده تبدیل شده است، جای تعجب نیست که گوگل سرچ کنسول را تغییر داده تا بخش امنیت و اقدامات دستی خود را داشته باشد.

قسمت پنالتی گوگل در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

بخش اقدامات دستی: امیدواریم هرگز مجبور نباشید از این بخش استفاده کنید. اگر دستورالعمل‌های گوگل را نقض کنید، اعلانی در گزارش اقدامات دستی دریافت خواهید کرد.

حال چگونه این عملکردهای دستی را در سرچ کنسول گوگل حذف کنیم؟

در صورت دریافت اطلاعیه اقدامات دستی، باید درخواست تجدیدنظر را ارسال کنید. کارهای زیادی وجود دارد که باید به درخواست تجدیدنظر بپردازید. درخواست تجدیدنظر به زمان و اقدامات سریع تیم شما نیاز دارد.

در اینجا مرور کوتاهی بر این اقدامات می‌کنیم:

– یک کمپین حذف پیوند برای حذف همه پیوندهای هرزنامه ایجاد کنید.

– از صفحه گسترده Google برای مستندسازی کار حذف پیوندها استفاده کنید. گوگل می‌خواهد ببیند چند بار به یک وب‌سایت ایمیل داده‌اید تا پیوندها را حذف کنید و مراحلی را که در آینده برای نظارت بر پیوندها انجام می‌دهید، مشاهده کند.

– فایل رد شده را به Google ارسال کنید.

– یک نامه مستند بنویسید و توضیح دهید که چرا این اتفاق افتاده است و مراحلی را که برای حذف پیوندها انجام داده‌اید توضیح دهید.

خدمات وب جوان : خدمات سئو سایت

قسمت پنالتی گوگل در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

مسائل امنیتی (Security Issues) :

بخش مسائل امنیتی در کنسول جستجوی Google به شما می‌گوید که آیا سایت شما هک شده است یا در سایت خود بدافزار دارید یا نه.

در صورت بروز هرگونه مشکل، گوگل آن را به شما اطلاع خواهد داد.

امیدواریم نیازی به استفاده از برگه مسائل امنیتی در کنسول جستجوی جدید نداشته باشید، اما اگر این کار را کردید، این ابزار به شما کمک می‌کند هک و بدافزارها را در وب‌سایت خود پیدا کرده و رفع کنید.

حال چگونه می‌توانیم مشکلات امنیتی را در سرچ کنسول گوگل برطرف کنیم ؟

در صورت مشاهده مشکلات امنیتی در کنسول جستجوی گوگل، Google اطلاعاتی در مورد نحوه رفع این مشکلات به شما ارائه می‌دهد. توصیه ما این است که برای پاک‌سازی این موارد با توسعه‌دهنده خود همکاری نزدیکی داشته باشید.

هنگامی که اقدامی برای حذف این مشکلات انجام دادید، می‌توانید از تیم گوگل بخواهید تا دوباره سایت شما را مرور کنند.

ابزارها و گزارشات قدیمی (Legacy Tools & Reports) :

چند ابزار و گزارش قدیمی وجود دارد که گوگل هنوز جایگزینی برای آنها اعلام نکرده است.

سرنوشت این گزارش‌ها چه هنوز مشخص نیست. آنها ممکن است آپدیت شوند یا گوگل آن‌ها را حذف خواهد کرد. در این قسمت تفکیک گزارش‌ها را مشاهده می‌کنید.

هدف‌گذاری بین‌المللی (International Targeting) :

اگر وب‌سایت شما دارای چندین زبان است یا کشور خاصی را هدف قرار می‌دهد، باید برچسب‌های hreflang داشته باشید. ابزار هدف‌گذاری بین‌المللی در سرچ کنسول گوگل خطاها را در برچسب‌های hreflang شما شناسایی می‌کند. پیاده‌سازی این برچسب‌ها کمی دشوار خواهد بود.

اگر کشور خاصی را هدف قرار می‌دهید، قبل از تنظیم اولویت کشور، منابع ترافیک خود را بر اساس کشور در Google Analytics مرور کنید. چیزی که شما با آن روبرو خواهید شد نوسانات ترافیک نخواهد بود بلکه دریافت حجم زیادی از ترافیک از چندین کشور مختلف خواهد بود.

برای تنظیم یک کشور خاص، این مراحل را دنبال کنید:

Go to Google Search Console > International Targeting > Country

و در آخر روی چک باکس که تأیید کنید کشور مدنظرتان انتخاب خواهد شد.

خدمات وب جوان : طراحی سایت فروشگاهی

پیام‌ها (Messages) :

جایگزینی برای این قسمت از گوگل وب مستر تقریباً امری محال است. چرا که این کانال اصلی ارتباط شما با گوگل است .

پارامترهای یو آر ال (URL Parameters) :

هیچ چیز بدتر از این نیست که متوجه شوید وب‌سایت شما مملو از محتوای تکراری است. به نظر می‌رسد که این اتفاق همیشه در بدترین زمان ممکن برایتان پیش می آید. حال چگونه می‌توان مسائل محتوای تکراری را به‌سرعت برطرف کرد؟ به وسیله این پارامترها.

این ابزار تمام پارامترهای مورداستفاده در سایت شما را نمایش می‌دهد:

با ابزار پارامترهای URL می‌توانید تنظیماتی که برایتان ارجحیت دارد را برای گوگل درمورد نحوه برخورد آنها برای این پارامترها تعین کنید .

درحالی‌که متخصصان SEO می‌دانند که استفاده از تگ کنونیکال می‌تواند شما را در برابر محتوای تکراری محافظت کند، اما مانع از هدررفتن بودجه خزیدن شما نمی‌شود که می‌تواند منجر به نفخ شاخص شود.

همچنین بخوانید : پارامترهای URL چیست

ابزارهای وب (Web Tools) :

ابزارهای وب شامل موارد زیر می‌شوند:

– گزارش تجربه تبلیغات

– تجربیات سوءاستفاده‌کننده

– ابزارهای آزمایش

– ابزار تست داده‌های ساختاریافته

– راهنمای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته

– تستر نشانه‌گذاری ایمیل

قسمت لینک ها در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

در یک‌دنیای کامل، همه وب‌سایت‌ها دارای لینک‌هایی باکیفیت بالا برای هر صفحه هستند.

گزارش لینک‌ها در سرچ کنسول گوگل به شما نشان می‌دهد که چه وب‌سایت‌هایی به شما لینک می‌دهند.

ما باید در مورد اینکه بک‌لینک‌های ما از کجا می‌آیند، گزینشی انجام دهیم. با تغییرات مداوم الگوریتم‌های گوگل، دانستن زمان کنارگذاشتن بک‌لینک‌ها کمی مشکل است.

برای نظارت بر لینک‌ها در سرچ کنسول گوگل، این مراحل را دنبال کنید:

– به داشبورد لینک‌ها بروید.

– روی “سایت‌های پیونددهنده برتر” کلیک کنید.

– برای صادرکردن گزارش روی پیکان کلیک کنید.

الگوهای غیرطبیعی لینک‌هایی که از یک روز وارد می‌شوند را شناسایی کنید. جستجوی این الگوها به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی لینک‌های اسپم را برای حملات SEO منفی کشف کنید .

تنظیمات سرچ کنسول گوگل GSC Settings | وب جوان

تنظیمات (Settings)

تغییر آدرس (Change of Address) :

شما می‌توانید به Google بگویید که سایت شما با تغییر آدرس در تنظیمات (از جمله تغییر مسیرهای 301 شما) به دامنه جدید منتقل می‌شود.

اعلان‌های ایمیل (Email Notifications) :

سرچ کنسول گوگل گزینه‌هایی را برای مالکان سایت برای فعال یا اصلاح اعلان‌های ایمیل ارائه کرده است.

بودجه خزنده ها در سرچ کنسول گوگل | وب جوان

آمار خزیدن (Crawl Stats) :

بخش Crawl Stats در کنسول جستجوی گوگل اغلب می‌تواند شبیه یک آشفتگی داغ از خطوط قرمز، آبی و سبز باشد. اما، این داده‌ها در واقع میزان خزیدن شما را اندازه‌گیری می‌کند.

گزارش Crawl Stats به شما می‌گوید که Google چند وقت یکبار و چه زمانی در حال خزیدن سایت شما است.

سرعت خزیدن سریع به این معنی است که Googlebot سایت شما را به‌سرعت فهرست‌بندی می‌کند و همان‌طور که گوگل سایت شما را بیشتر می‌پیماید، باید عملکرد جستجوی بهتری را مشاهده کنید. اگر افت‌وخیزهای عمده‌ای مشاهده کردید، ممکن است مشکلی در سایت شما ایجاد شود.

این گزارش دارای سه بخش است:

– مجموع درخواست‌های خزیدن

– حجم کل بارگیری

– میانگین زمان پاسخگویی

این گزارش به شما این امکان را می‌دهد که وضعیت میزبان را مشاهده کنید تا ببینید آیا گوگل در خزیدن سایت شما مشکلی دارد یا خیر.

سرچ کنسول گوگل چیست؟ آموزش استفاده از کنسول جستجو گوگل | وب جوان

انجمن‌ها (Associations) :

در قسمت تنظیمات> انجمن‌ها، کاربران سرچ کنسول گوگل می‌توانند سایر خدمات Google مانند Google Analytics را به هم متصل کنند. می‌توانید از صفحه انجمن‌ها در گوگل وب مستر تولز برای اتصال انواع مختلف انجمن‌ها استفاده کنید:

– گوگل انالیتیکس

– گوگل ادوردز

– کانال یوتیوب

– برنامه کنسول Play

– پروژه Action Console

توصیه می‌کنیم حداقل Google Analytics و کانال YouTube خود را متصل کنید تا یک دید کلی از همه داده‌های خود داشته باشید.

همچنین بخوانید : گوگل ادوردز چیست

سرچ کنسول گوگل چیست؟ آموزش استفاده از کنسول جستجو گوگل | وب جوان

سوالات پرتکرار درباره سرچ کنسول گوگل

تفاوت سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس چیست؟

سرچ کنسول گوگل جهت درج سایت و درج اطلاعات وب سایت شما در موتورجستجو گوگل است ولی گوگل آنالیتیکس جهت مشاهده آمار وب سایت و اطلاعات تکمیلی آن است.

سرچ کنسول یا گوگل وب مستر، کدام درست است؟

سرچ کنسول گوگل قبل از سال 2015 نام دیگری داشت، نام آن گوگل وب مستر بوده که از ین تاریخ به بعد گوگل رسما نام آن را به Google Search Console یا GSC تغییر داد.

 

 

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله از وب جوان، آنچه که شما کاربران عزیز نیاز داشتید پوشش داده باشیم و پاسخ سؤالاتتان را در مورد کنسول جستجوی گوگل یافته باشید. همچنین اگر سوالی در زمینه سرچ کنسول گوگل برای شما باقی مانده است در بخش نظرات سایت، سوال خود را درج نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت سوال شما را پاسخ بدهند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها