الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های گوگل است که برای درک بهتر هدف کاربران معرفی شده است.

از پاییز 2013، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ردپای خود را در نتایج جستجو برای میلیاردها سرچ به جا گذاشته است و گام کوچک دیگری را به سمت صفحه نتایج موتور جستجوی شخصی‌تر و صمیمی‌تر در اختیار کاربران نهایی قرار داده است. در این مقاله از وب جوان، متوجه می‌شوید که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و با تمام نکات و موضوعات مرتبط با این الگوریتم آشنا خواهید شد.

تولد مرغ مگس خوار در بین هسته های اصلی گوگل!

در حال حاضر، گوگل دیگر بر روی کلمات تکی که در موتور جستجو تایپ می‌شود تمرکز نمی‌کند، بلکه روی کل عبارات تمرکز می‌کند. هدف این الگوریتم، درست مانند پاندای گوگل، ارزشمند، گسترده و منحصربه‌فرد کردن محتوای وب است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای اولین‌بار در 20 آگوست 2013 راه‌اندازی شد. برخلاف الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن گوگل که به‌عنوان یک به‌روزرسانی منتشر شدند، مرغ مگس خوار به‌عنوان یک هسته الگوریتم جستجوی گوگل در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که بسیاری از مؤلفه‌های کلیدی الگوریتم Google در طول این فرآیند دست نخورده باقی می‌مانند، سیگنال‌هایی از گوگل وجود دارد که درک آنها را از آنچه کاربر می‌خواهد افزایش داده است و هدف از آن هم ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو به کاربران است.

برخلاف به‌روزرسانی‌های قبلی پاندا و پنگوئن که اصلاحی در فیلتری است که در بالای الگوریتم قرار دارد، مرغ مگس خوار منجر به بازنگری کامل الگوریتم اصلی شده است.

حتی اگر اصول الگوریتم ثابت بماند، مرغ مگس خوار اراده گوگل برای درک بهتر کاربران اینترنت و اهداف آنها را نشان داد. در واقع مرغ مگس خوار تنها الگوریتمی است که قادر به درک پرس‌وجوی متشکل از چندین کلمه است. قبل از آن، هر کلمه به‌صورت جداگانه پردازش و تجزیه‌وتحلیل شد.

مرغ مگس خوار می‌تواند معنی چند کلمه را با هم و حتی یک جمله کامل را درک کند. هدف این است که به‌جای صفحاتی که فقط به چند کلمه از کل پرس‌وجو مربوط می‌شوند، صفحاتی را بیاورید که به طور مؤثر به پرس‌وجوی کلی پاسخ دهند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

نمودار دانش و جستجوی معنایی

برای درک بهتر هدف مرغ مگس خوار، ابتدا باید با دو قابلیت جستجوی گوگل به نام‌های نمودار دانش و جستجوی معنایی آشنا شویم.

یک سال قبل از معرفی مرغ مگس خوار، گوگل نمودار دانش خود را راه‌اندازی کرد. این نمودار دانش بخشی از ویژگی جدید SERP (صفحه نتایج جستجو) است که برای ارائه پاسخ‌های سریع و دقیق در مورد افراد، مکان‌ها و موارد دیگر به کاربران طراحی شده است.

البته ناگفته نماند که نمودار دانش نیز توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود که از دریافت ترافیک کمتر شکایت داشتند.

به‌عنوان‌مثال، اگر نام فردوسی را در گوگل جستجو کنید، پانلی در سمت راست صفحه ظاهر می‌شود که شخصیت فردوسی، زمان تولد، زمان مرگ، همسران و فرزندانش را توصیف می‌کند.

خب حال سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه گوگل تشخیص می‌دهد که این نتایج بر اساس خواسته اصلی کاربر است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید مفهوم جستجوی معنایی را بیان کنیم.

بیشتر بخوانید : سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

جستجو معنایی، ارائه بهترین درخواست برای کاربران

جستجوی معنایی در تلاش است تا نتایج جستجوی معناداری را فراتر از معنای هر عبارت جستجو به کاربران ارائه دهد.

در جستجوی معنایی، معنای کلی عبارت به‌دقت موردتوجه قرار می‌گیرد و به‌جای معنای صریح آن، معنای ضمنی عبارت گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در جستجوی کلمه فردوسی، جدا از کارهای علمی او در صفحه سمت راست، جزئیات کلی زندگی او و همچنین کلمات قصار او نمایش داده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، فردوسی علاوه بر شعرهای شاهنامه، به‌خاطر کلمات قصار ساده‌اش نیز شهرت دارد؛ بنابراین گوگل این را نیز در اینجا قرار داده است.

گوگل تسلط خود را بر جستجوی معنایی افزایش می‌دهد و آن را فعال‌تر می‌کند. به گفته گوگل، آنها برای درک ماهیت دنیای واقعی و ارتباط با آن به ابزارهایی مانند جستجوی معنایی نیاز دارند. مرغ مگس خوار گوگل نیز برای این منظور ایجاد شده است و بر درک مفهوم عبارات جستجو با استفاده از فناوری‌های گوگل متکی است.

جستجوی معنایی موضوع بسیار پیچیده‌ای است، بنابراین در اینجا مثال دیگری برای درک بهتر این مفهوم برایتان آورده‌ایم:

تصور کنید کاربری عبارت فارسی “بهترین مکان برای شمالی” را جستجو می‌کند. این کلمه به معنای “بهترین مکان برای یک فردی است که اصالتاً اهل شمال کشور است” است، اما هدف اصلی کاربر در این جستجو بهترین رستورانی است که غذای شمالی در آن سرو می‌شود است. گوگل با استفاده از فناوری‌های خود این را می‌فهمد و نتایج را نشان می‌دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چه تأثیری بر رتبه‌بندی ارگانیک وب‌سایت می‌تواند داشته باشد؟

اگر گوگل ورود مرغ مگس خوار را در 26 سپتامبر 2013 اعلام کرد، در واقع یک ماه قبل عرضه شده بود. به‌روزرسانی‌های قبلی الگوریتم‌های پاندا یا پنگوئن واکنش‌های شدیدی را در جامعه سئو برانگیخت، زیرا بسیاری از وب‌سایت‌ها تنزل یافتند.

به نظر نمی‌رسید مرغ مگس خوار تأثیر منفی شدیدی روی وب داشته باشد. حتی گفته شد که تأثیر مثبتی بر داده‌های موجود در نمودار دانش داشته است.

بااین‌حال، اگر وب‌سایتتان دچار افت ترافیک یا در موقعیت برخی از صفحات استراتژیک شده باشد، می‌توانید بدون درنظرگرفتن الگوریتم‌ها، تاریخ هر به‌روزرسانی گوگل را بررسی کنید. ممکن است این تکامل ناشی از پاندا یا پنگوئن باشد و نه لزوماً مرغ مگس خوار.

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

با نگاهی به گذشته، متوجه می‌شویم که به‌روزرسانی مرغ مگس خوار گامی به‌سوی تسلط بر جستجوی صوتی اجتناب‌ناپذیر است. هنگام معرفی مرغ مگس خوار در سال 2013، عبارت “جستجوی مکالمه” موجی از بحث و جدل را در بین کارشناسان سئو ایجاد کرد.

این آغاز جستجوی صوتی بود که گوگل را مجبور به توسعه فناوری‌هایی کرد که قادر به درک زبان طبیعی و یا سؤالات خاصی مانند “ارزان‌ترین رستوران نزدیک من کجاست؟” یا “چگونه ماشینم را تعمیر کنم؟”

به‌طورکلی، فناوری که به درک کلمه‌به‌کلمه محدود می‌شود، نمی‌تواند مقیاس اندازه‌گیری خاصی را برای کاربران پیدا کند. فن آوری مانند جستجوی معنایی و مرغ مگس خوار طراحی و توسعه‌یافته‌اند تا به طور مؤثر در دنیای واقعی عمل کنند.

شاید راحت‌ترین توصیه برای صاحبان وب‌سایت این باشد که مطمئن شوند زبان طبیعی در محتوای وب‌سایت آنها منعکس می‌شود. مرغ مگس خوار را می‌توان پلی بین شیوه‌های قدیمی (به‌جای هرزنامه) و سئوی مدرن دانست که به دنبال درک زبان طبیعی خوانندگان با استفاده از کلمات خودشان است.

ازآنجایی‌که مرغ مگس خوار از عبارات به‌جای کلمات کلیدی استفاده می‌کند، پرس‌وجوهای طولانی احتمالاً بیش از هر زمان دیگری در سئو اهمیت پیدا می‌کنند. محتوایی مانند «چگونه…» نیز بسیار مفید است، زیرا کاربران اینترنت مستقیماً در Google سؤال می‌پرسند. 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

درحالی‌که کارشناسان سئو طبیعی (سئو ارگانیک) روی تأثیر مرغ مگس خوار در وب کار می‌کنند، کارشناسان سئو محلی با کاهش قابل‌توجهی در نتایج جستجو مواجه شده‌اند. کارشناسان مشاهده کردند که پس از این به‌روزرسانی، نتایج جستجوی محلی که در قالب سه کسب‌وکار مجاور نمایش داده می‌شد، تبدیل به یک تجارت یا وب‌سایت شده است.

این مشکل با این واقعیت تشدید شد که بسیاری از وب‌سایت‌ها نام کسب‌وکار خود را به عبارات جستجو تغییر دادند و با استفاده از روش‌های غیرمتعارف گوگل را فریب دادند.

آنها همچنین دریافتند که علاوه بر دوراهی، مشکلات دیگری نیز وجود دارد:

– شعاع بزرگ‌تر گوگل برای انتخاب مشاغل محلی

– حضور مداوم وب‌سایت‌های دایرکتوری به‌جای نمایش خود کسب‌وکارها

چگونه متوجه شویم که وب‌سایت ما توسط مرغ مگس خوار آسیب‌دیده است؟

ایجاد پنل‌هایی که صرفاً یک کسب‌وکار مرتبط را معرفی می‌کند، بیشترین آسیب را برای مشاغل داشته است. با این رویکرد، این افراد هیچ شانسی برای ظاهرشدن در صفحه جستجوی محلی نداشتند.

اگر وب‌سایت شما با ظهور مرغ مگس خوار به‌شدت کاهش‌یافته است، حتماً وب‌سایت خود را به‌دقت بررسی کنید و تأثیرات به‌روزرسانی‌های دیگر مانند پاندا و پنگوئن را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : سئو محلی چیست ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

مرغ مگس خوار یک فرصت است

مرغ مگس خوار به همه صاحبان وب‌سایت این پیام مهم را داد که گوگل اکنون عبارات جستجو و محتوای سایت‌ها را درک خواهد کرد. مفاهیم را با هم گره بزنید تا بهترین نتایج جستجو را ارائه دهید تا دیگر نگران همگام‌سازی 100 درصدی صفحات یا متن خود با کلمات کلیدی نباشند.

مهم‌ترین چیز برای صاحبان وب‌سایت در این تحول این است که به زبان طبیعی نوشته خود فکر کنند.

مرغ مگس خوار ابزاری برای ارسال‌کننده‌های هرزنامه برای ایجاد محتوا به زبان خودشان است.

وب‌سایت‌هایی که به طور ماهرانه سؤالات کاربران را پیدا می‌کنند و پاسخ‌های آنها را بادقت منتشر می‌کنند توسط گوگل به‌عنوان منابع مرتبط شناسایی می‌شوند.

هنگامی که محتوای سایت شما مرتبط با موضوع جستجو شناسایی می‌شود، به سایت شما این امکان را می‌دهد که نه‌تنها در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشد، بلکه در پانل‌های دانش گوگل نیز ظاهر شوید.

امروزه، باتوجه‌به تغییراتی که موتورهای جستجو ایجاد کرده‌اند، اولویت اصلی سئو باید درک آنچه کاربران در نتایج جستجو می‌خواهند باشد. برای رسیدن به این هدف، به ترکیبی از عوامل مستقیم به کاربر، جستجوی کلمات کلیدی و تجزیه‌وتحلیل موتورهای جستجو نیاز دارید تا سایتتان در موتورهای جستجو بیشترین رتبه را کسب کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چگونه کار میکند ؟ | وب جوان

سوالات پرتکرار درباره الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

همان‌طور که در متن مقاله توضیح مفصلی دادیم، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به درک و فهم بهتر کلمات جستجو شده از سوی کاربران تمرکز دارد و به جای تمرکز بروی یک کلمه کلیدی به کل جمله و کلمات دقت می‌کند تا بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد.

تاریخ تولد و معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار در تاریخ 26 سپتامبر 2013 متولد شد، البته لازم به ذکر است که این الگوریتم از یک ماه قبل از اعلام تاریخ رسمی تولد، متولد شده و به صورت آزمایشی در موتور جستجو گوگل فعالیت خودش را آغاز کرده بود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها