انکر تکست چیست ؟

انکر تکست چیست ؟

انکر تکست چیست ؟

کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند را انکر‌تکست میگویند. انکر تکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند.

معمولا مقدمۀ مقاله ها را رنگ آبی مشخص میکنند. در اینجا کلمه سئو، انکرتکست یا متن لینک ما محسوب می‌شود. در بیشتر سایت‌ها نیز لینک‌ها و متن‌شان با رنگ آبی مشخص می‌شوند.

Anchor Tex همان قسمت قابل کلیک در یک نتیجه جستجو یا صفحه اینترنتی است که در بیشتر مرورگرها (Browser ها) معمولا به رنگ آبی و با یک خط زیرش دیده می‌شود. در صورتی هم که قبلا رویش کلیک کرده‌‌اید، ممکن است برای شما به رنگ بنفش نمایش داده شود. اما این مسئله محدود به صفحات نتایج جستجو نیست و به صورت کلی به هر متن قابل کلیک که شما را به صفحه دیگری هدایت کند، انکر تکست گفته می‌شود.

انکر تکست چیست ؟ | what is anchor text | وب جوان

برای مثال جمله زیر را مشاهده کنید:

تبلیغات در گوگل، راهکار مناسبی برای افزایش نرخ تبدیل است، اما من به شخصه سئو و بهینه سازی سایت را ترجیح می‌دهم.

در جملۀ بالا، دو انکرتکست مختلف برای دو URL مختلف وجود دارد.

عبارت سئو و بهینه‌سازی سایت به آدرس https://www.webjavan.com/seo-training/seo لینک شده است.

برخی افراد Anchor Text را با نام های متنِ لینک یا عنوانِ لینک نیز می‌شناسند کلمات موجود در متن یک لینک به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر بشناسد.

از طریق همین متنِ لینک هاست که موتورهای جستجویِ گوگل، یاهو و بینگ تصمیم می‌گیرند که یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهند.

در مثال بالا، لینک‌های موجود در متن به موتورهای جستجو می‌گویند زمانی که کاربران عبارت سئو و بهینه سازی را جستجو می‌کنند؛ وب‌سایت وب جوان، آدرسِ https://www.webjavan.com/seo-training/seo را بهترین صفحه برای جستجوی آن عبارت می‌داند. این اتفاق دقیقاً برای Anchor Text سئو و بهینه‌سازی سایت نیز تکرار می‌شود.

what is anchor text | وب جوان

فلسفه نام گذاری انکر تکست چه بود؟

انکر تکست از دو کلمه ی Anchor به معنای لنگر و Text به معنای متن یا نوشته تشکیل شده است. ریشه ی کلمه Anchor ، همان واژه ی Ank به زبان روسی یعنی قلاب است. می دانید که لنگر ابزاری است که برای محکم کردن و اتصال کشتی به نقطه ای از کف دریا به کار می رود تا از حرکت شناور جلوگیری کند. یک لنگر میتواند کشتی را در شرایط سخت و طوفانی از غرق شدن نجات دهد. لذا لنگر نماد قدرت در شرایط سخت است.

اهمیت انکرتکست در سئو :

گوگل از anchor text ها استفاده می کند تا به واسطه آن ها متوجه شود که صفحه و محتوای سایت شما درباره چه موضوعی است. بعد از آن، این موتور جستجو تصمیم می گیرد تا محتوای مورد نظر شما برای چه عبارت کلیدی رنک دریافت کند.

به عنوان مثال، اگر ما در این مقاله به صفحه ای با انکر تکست “الگوریتم گوگل” لینک بدهیم، گوگل تصمیم می گیرد تا این مقاله که در حال مطالعه آن هستید را برای عبارت کلیدی “الگوریتم گوگل” نیز به نمایش در بیاورد. در نتیجه، اینکه شما از موضوعاتی برای لینک دادن در نظر داشته باشید، می تواند در بهبود رتبه صفحه سایت مورد نظر شما تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید : سئو و بهینه سازی سایت چیست ؟

انکر تکست یک فاکتور مهم ( در گذشته )

در گذشته، گوگل انکر تکست ها را به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در رتبه بندی صفحات در نظر می گرفت که امروزه با بروز رسانی های انجام شده در الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو، از اهمیت آن کاسته شده است. گوگل سعی دارد تا از روش های معتبرتری برای چیدمان SERP های خود استفاده کند.

برای درک بهتر اهمیت انکُرتکست در سئو باید به خاطر داشته باشید که لینک های یک سایت باید تمام تکنیک ها و اصولی که باید درباره آن ها وجود دارد رعایت شود را در برداشته باشند و با توجه به آن ها تشکیل داده شوند.

گوگل با کمک الگوریتم هایی که در اختیار دارد به آسانی می تواند بک لینک های سایت شما را مورد آنالیز قرار دهد و در صورتی که به آن ها مشکوک شود سایت شما را پنالتی خواهد کرد که این مسئله به ضرر سایت شما می باشد.

بنابراین برای شروع یک پروژه  باید مطمئن شوید که برنامه مناسبی را برای ایجاد و دریافت بک لینک در نظر دارید یا نه و سپس پروژه سئو خود را آغاز کنید.

what is anchor text | وب جوان

انواع انکر تکست

خب، اینجا همان جایگاهی است که ما با مفهوم سئو سر و کار داریم.انکرتکست‌های مختلف، ارزش یکسان ندارند. در گذشته که بهینه‌سازی سایت به پیچیدگی امروز نبود، متخصصان سئو، آدرس سایت مورد نظر را با کلمه کلیدی هدفشان لینک می‌کردند و حتی برای آن کلمه کلیدی رتبه می‌گرفتند!

بسته به عبارت استفاده شده، Anchor Text  ها انواع مختلفی پیدا می‌کنند که هر یک کاربردها و نقاط قوت ضعف خود را دارا هستند. این که کدام نوع برای ما مناسب‌تر باشد، کاملا به این بستگی دارد که لینک های خود را کجا قرار دادیم و می‌خواهیم با آن چه کنیم. در اینجا با انواع انکر تکست ها آشنا میشویم.

1. انکرتکست عمومی (Generic Anchors) :

به احتمال زیاد با لینک هایی با عنوان (اینجا را کلیک کنید) یا (از این قسمت وارد شوید) یا (ادامه مطلب) آشنایی نسبی داید.این دسته از متن لینک هارا به عنوان انکر تکست های عمومی میشناسند.

 قبلا استفاده از این انکرتکست ها رایج بود، اما طی چند سال اخیر با تغییر قوانین الگوریتم گوگل، استفاده از این لینک‌ها می‌تواند به سئوی سایت شما آسیب بزند.

همانطور که دربالا گفته شد این این انکر تکست ها یک متن کلی و ساده دارند ، و با نام انکر

تکست های نامشخص نیز شناخته میشوند.

در این نوع انکر تکست، از خودِ لینک به عنوان ارتباط دهنده هم استفاده می‌شود تا احتمالا آدرس وبسایت در ذهن خواننده بماند.در این انکر تکست کلمه کلیدی خاصی درمتن وجود ندارد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده میشود.

عبارت قابل کلیک www.webjavan.com نمونه‌ای از یک انکر تکست بی عنوان است.

انکر تکست چیست ؟ | what is anchor text | وب جوان

3. انکر تکست تصویر (image anchors) :

مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر لینک دار، متن جایگزین (Alternate Text) تصویر را به شکل یک انکر تکست نمایش می‌دهند. پس بهتر است که موقع استفاده از تصاویر، متن جایگزین آنها نیز با حساسیت و دقت تمام نوشته شوند.

برای اینکه روند ساختار سایت ما از نظر گوگل طبیعی به نظر برسد بهتر است گاهی اوقات در تصاویر سایتمان لینک قرار دهیم.

درچنین موقعیتی تگ الت (tag alt) به عنوان انکر تکست ما شناخته میشود.

اگر تصویر سایت ما تگ Alt نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمی‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

سئو سایت | بهینه سازی وب سایت | SEO

این یک تصویر است که ما به آن انکر تکست به صورت تصویر داده ایم

4-انکر تکست نام تجاری یا برند شده (Branded  Anchors) :

اگر اولویت شما معرفی سایت یا شرکت شماست، می‌توانید در قسمت Anchor Text اسم شرکت یا برند خود را قرار دهید و بسته به نیاز، کاربر را به صفحه‌ای از وبسایت خود هدایت کنید. برای مثال میتوان از نام فروشگاه خود استفاده کرده (تلفن همراه سامسونگ) و در صورت تمایل متن را به همان صفحه اطلاعات موبایل مورد نظر لینک کنید.

درواقع هر لینکی که از نام تجاری در متنِ خود استفاده کند، انکرتکست نام تجاری یا برند نامیده می‌شود. استفاده از این نوع انکرتکست برای seo  سایت مشکل آفرین نخواهد بود، مگر اینکه نام تجاری‌تان با کلمه کلیدی هدفتان یکی باشد.

5-انکرتکست کلمه کلیدی + نام تجاری (Brand + keyword anchor):

استفاده از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک یکی از روش‌های خوب و کم‌ دردسر برای ساخت لینک‌های خوب است. این نوع انکر تکست معمولاً شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدف‌تان است.

برای مثال عبارت طراحی و seo  سایت وب جوان ، انکر‌تکست بسیار خوبی است که شامل نام برند نوین و کلمه کلیدی مرتبط با سایت است.

what is anchor text | وب جوان

6-انکرتکست هم معنی (LSI Anchors) :

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. معمولا این عبارت، «فهرست‌سازی معنایی نهفته» معنی می‌شود.

در این نوع انکر تکست می توان از کلمات مشابه یا هم معنی با کلمه کلیدی استفاده کرد. نکته خیلی مهم این است که هر کلمه کلیدی در صفحه فقط یک بار باید به عنوان انکر تکست به سایت یا صفحه ای دیگر لینک داده شود و برای لینک های بعدی باید از مشتقات و عبارات هم معنی با کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کرد. به طور مثال اگر کلمه کلیدی ما “طراحی سایت” است، عباراتی همچون ” طراحی سایت وب جوان “یا “طراحی سایت حرفه ای” از این نوع انکر تکست هستند. مزیت لینک LSI این است که به کوئری جستجوی کاربران بسیار شبیه است. اگر عبارت گل فروشی را در گوگل جستجو کنید، جستجوهای مرتبط با آن را در انتهای صفحه مشاهده خواهید کرد.

7. انکرتکست انطباق دقیق (Exact Match):

شاید بتوان گفت Exact Match مهم‌ترین انکرتکست بین انکرتکست هاست. در Exact Match، شما فقط از کلمه کلیدی هدف‌تان را در متن لینک استفاده می‌کنید. درست است که متن لینک Exact Match تاثیر زیادی بر بالا رفتن رتبه سایت شما دارد، اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک می‌تواند باعث جریمه شدن سایت‌تان شود.

ممکن است متن ما دقیقا عنوان صفحه هدف یا کلیدواژه کانونی آن صفحه باشد. برای مثال در یک سایت فروشگاه انلاین، عبارت “گوشی همراه سامسونگ” می‌تواند ما را به صفحه‌ای هدایت کند که محتوای آن اطلاعاتی درباره مدل و مشخضات آن تلفن همراه است.

8. انکرتکست انطباق نصفه و نیمه (Partial Match):

فرض کنید یک لینک با عنوان «انواع گوشی های سامسونگ» دارید و به صفحه یا مقاله‌ای تحت عنوان «مقایسه گوشی های سامسونگ و ارزش خرید آن ها» لینک می‌دهید. در این حالت یک لینک با انکر تکست Partial Match  ایجاد کرده‌اید؛ یک لینک با جزئیات بیشتر که به واسطه آن کاربران را تشویق به خواندن مقاله اصلی می‌کنید.

یا به تعریف ساده تر گاهی انکر تکست ما دربردارنده کلیدواژه مورد نظر به همراه تغییراتی است. برای مثال در همان سایت آنلاین شاپ، متن “مشخضات موبایل سامسونگ” می‌تواند نمونه‌ای از انطباق نصفه و نیمه باشد.

به این انکرتکست ها انکرهای حضور نسبی هم میگویند.

انکر تکست چیست ؟ | what is anchor text | وب جوان

9. انکر تکست طولانی (Long Tail Anchors) :

این نوع انکر تکست مشابه با انکر تکست نسبی است. با این تفاوت که عبارت آن طولانی تر است.برای مثال :هدف ازبهینه سازی یک سایت چیست؟

به این انکر تکست ها دم دراز نیز گفته میشود.

10. انکر تکست بدون ترفند (No Anchor Trick) :

استفاده از این نوع انکر تکست یک استراتژی کوچک اما دشوار است که در حال حاضر توسط برندهای بسیار بزرگی در دنیا استفاده می‌شود. به‌هرحال چه استفاده از این انکر تکست باهدف خاصی صورت بگیرد یا خیر؟! ظاهراً ایده خوبی به نظر می‌رسد. ساده‌ترین راه برای ساختن انکر تکست های NO TEXT استفاده از آن‌ها روی تصاویر است. همچنین می‌توانید این انکر تکست را توی یک مقاله وبلاگی قرار دهید.

نکات مهمی که در بهینه سازی انکر تکست به ما کمک میکنند:

1-مرتبط بودن متن انکر تکست با محتوای صفحه لینک داده شده:

هرچه ارتباط بین کلمه انکر تکست و کلمه کلیدی مورد نظر ما، نزدیک‌ترو معقول تر باشد، تاثیر مثبت بیشتری بر رتبه  وب‌سایت ما در گوگل خواهد داشت. بنابراین، بهترین انکر تکست، انکرتکستی است که متن آن، کلمه کلیدی صفحه مورد نظرما باشد.

2-از انکرتکست های مختلف به صورت درست استفاده کنیم :

بهتر است در وب‌سایت، فقط از یک نوع انکر تکست استفاده نکنیم و سعی کنیم که در محتوای خود انواع انکر تکست ها را به‌درستی به کار ببریم.

3-به سایت های اسپم لینک ندهیم :

اگر به سایت های اسپم لینک بدهیم یعنی ما ان هارا تایید کرده ایم.این سایت ها چون از قبل توسط گوگل جریمه شده اند لینک دهی ما به آن ها باعث میشود گوگل سایت ما را هم جریمه کند.

4-لینک ندادن به دیگر صفحات سایت بدون استفاده ازعبارت کلمه کلیدی:

شما باید برای برقراری ارتباط داخلی بین صفحات وب‌سایت خود، از کلمات کلیدی در انکر تکست استفاده کنید. برای لینک‌های خارجی هم انواع دیگر انکر تکست‌ها می‌تواند مناسب باشد.

چگونه یک انکر تکست خوب تولید کنیم؟

اینکه متوجه شوید که انکر تکست چیست و بهینه سازی انکر تکست چگونه انجام می شود، طبیعتا کار آسانی نیست. تنها مسئله ای که باید به آن دقت زیادی در این زمینه داشته باشید، این است که میزان ارتباط بین متن لینک و صفحه هدف را تا جایی که امکان دارد، افزایش دهید.

باید به صورت خلاصه و مشخص به سراغ اصل مطلب بروید. وبسایت شما قرار است برای مخاطب خود ارزش آفرینی کند، و Anchor Text هم اصلی‌ترین ابزار نشان دادن این ارزش به کاربران است. باید طبیعی رفتار کرد و کلیدواژه‌های خود را با جملات پیچیده و بعضا نامربوط به موضوع اصلی ترکیب نکنید! توصیه می‌کنیم درانکر تکست‌های خود از جملات کامل استفاده نکنید.(این قسمت اشاره به انکر تکست های طولانی دارد)

انکر تکست چیست ؟ | what is anchor text | وب جوان

چگونه یک انکر تکست مرتبط با هدف بنویسیم؟

به طور کلی انکرتکست های منطبق با اصول سئو دارای چهار ویژگی هستند:

ساده و مشخص هستند

مرتبط با لینک هدف هستند

چگالی کلید واژه های آن ها کم است

از نوع نامشخص (Generic) نیستند

موتورهای جستجو از ابتدای ظهورشان تاکنون رفته رفته هوشمندتر شده‌اند و راه‌هایی هم برای پیدا کردن میزان ارتباط انکر تکست‌ها با محتوای صفحات پیدا کرده‌اند. اگر موتور جستجو تشخیص دهد که انکر تکست و صفحه مورد نظر به خوبی مرتبط هستند، هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده هر دو اقبال خوبی برای کسب رتبه‌های بالاتر در جستجوی موضوع مورد نظر خواهند داشت.

جدا از این موضوع، مرتبط بودن موضوع کلی کار وبسایت هم مهم است. اگر وبسایت یک شیرینی فروشی مطالبی حاوی لینک‌های آموزش درست کردن انواع قشیرینی داشته باشد، از نظر گوگل وضعیت بهتری خواهد داشت تا اینکه لینک‌های داخل آن به سایت‌های گردشگری هدایت شوند.

منظور ازچگالی کلمه کلیدی به میزان تکرار کلیدواژه هدف در طول متن یک محتوا تراکم گفته میشود، در وردپرس چگالی کلمه کلیدی برای محتوا توسط افزونه های سئو چک می شود و برای سئو وردپرس معروف ترین افزونه که چگالی کلمه کلیدی را بررسی می کند، افزونه سئو Yoast SEO است.

انکرتکست و لینک های داخلی

منظور از لینک‌سازی داخلی ایجاد لینک‌هایی در صفحات وب‌سایت است که به صفحات دیگری در همان سایت داده می‌شود. لینک‌سازی داخلی در واقع مسیری میانبر برای کاربر و کراولرهای گوگل است تا به راحتی مطالب مورد نیاز خود را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنند. در صورتی که لینک‌های داخلی در سایت وجود نداشته باشند کاربران و ربات‌های گوگل از وجود سایر صفحات در وب‌سایت مطلع نشده و صفحاتی که به این خاطر در واقع مخفی شده‌اند تاثیر خود را در جذب مخاطب و اعتبار گوگل از دست می‌دهند.

بهترین عبارت برای انکر تکست داخلی، استفاده از کلمه یا کلماتی است که به درستی بیانگر محتوایی که در صفحه هدف قرار دارد، باشد. به واقع مخاطب باید بداند با کلیک روی عبارت انکر تکست به چه صفحه‌ای وارد شده و چه اطلاعاتی را در آن جا به دست خواهد آورد. بدترین روش آن است که عبارتی را به عنوان انکر تکست انتخاب کنیم که ارتباط مستقیم و خطی با محتوای صفحه هدف نداشته باشد.

انکر تکست لینک‌های داخلی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جستجو نخواهند داشت. البته از سویی دیگر تاکید می‌شود که لینک‌های داخلی به شکلی تاثیرگذار به گوگل کمک می‌کنند تا کانتکست یک صفحه را بهتر درک کنند.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

لینک‌سازی داخلی و خارجی با هم از یک نظر فرق دارند. در لینک‌سازی داخلی همان‌طور که گفته شد مقصد لینک‌ها صفحات دیگر همان وب‌سایت هستند اما در لینک‌سازی خارجی مقصد لینک صفحات وب‌سایت‌های دیگر هستند که اصطلاحا لینک‌سازی خارجی نامیده می‌شود.

what is anchor text | وب جوان

بهترین روش ها برای SEO انکرتکست ها

نوشتن انکر تکست بهینه شده برای لینک های داخلی و خارجی می تواند به چندین روش به SEO شما کمک کند.

1. متنی که انتخاب میکنیم باید معنی دار باشد:

سعی کنید از انکر تکست معنی دار در لینک های خود استفاده کنید. در این حالت می توانید هنگام کلیک بر روی لینک، ایده ای را که از نظر محتوا برای یافتن انتظار دارید، پیدا کنید.
هنگام انتخاب انکر تکست:
-استفاده از کلمات عمومی مانند “اینجا را کلیک کنید” ، “این را بخوانید” ، “بیشتر بخوانید” و غیره خودداری کنید. این کلمات سرنخ کافی به موتورهای جستجو در مورد صفحه پیوندی نمی دهند.
-استفاده از متنی که مربوط به محتوای صفحه مرتبط نیست ، خودداری کنید.

2. از استفاده کردن URL یک صفحه بعنوان انکرتکست باید خودداری کنید:

در بسیاری موارد ، وب مسترها ممکن است از آدرس اینترنتی یک صفحه به عنوان انکر تکست استفاده کنند.
اگرچه هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد ، بهترین کار نیست ، بنابراین در صورت لزوم از آن استفاده نکنید. یک جایگزین بهتر استفاده از عنوان صفحه به عنوان انکرتکست است.

3. سعی کنید انکرتکست کوتاه بنویسید:

انکر تکست کوتاه را بنویسید که مختصر و بدون کلمات زیاد است. اگر کلمات زیادی دارد ، درک آن برای موتورهای جستجو دشوارتر است.

دوتا نمونه ک خودت اصلاح کن:

What is anchor text   انکر خوب

Anchor text is defined as the link that is clickable انکر بد

کلام آخر وب جوان :

انکر تکست، متنی است که وب‌سایت مورد نظر ما را در یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند. اگر شما به درستی از انکر تکست‌ها استفاده کنید، شاهد افزایش بهتر و سریع‌تر رتبه وب‌سایت خود خواهید بود و برعکس، اگر آن را به درستی به کار نبرید گوگل، سایت شما را جریمه خواهد کرد. پس باید به‌خوبی بدانید آیتم انکر تکست چیست و روش‌های صحیح و اصولی کاربرد آن چگونه است. امروزه موتورهای پیشرفته جستجو و بخصوص گوگل خیلی هوشمندتر از آن شده‌اند که گول روش‌‍‌های فریبکارانه را بخورند. بنابراین در فرآیند ساخت سایت و تولید محتوا برای آن، توصیه میشود همیشه از روش‌هاس استاندارد استفاده کنید و برای بالا کشیدن سایت خود در صفحات جستجو، روی کیفیت محتوا و طراحی کاربردی آن تکیه داشته باشید.

بنابراین با توجه به این مسئله که یکی ازفاکتورهایی که میتواند به شما درکسب رتبه مناسب در نتایج موتورهای پیشرفته جستجو کمک کند لینک ها میباشند ، باید سعی کنید از انکرتکست های متنوع برای ساختار وب سایت خود استفاده کنید.با این روش گوگل به این نتیجه میرسد که لینک های دریافتی و ایجاد شده از سوی وب سایت شما طبیعی بوده وبه سایت شما اهمیت میدهد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها