نرخ پرش (bounce rate) چیست؟ چگونه بانس ریت را بهبود بخشیم؟

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟ چگونه بانس ریت را بهبود بخشیم؟

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟ چگونه بانس ریت را بهبود بخشیم؟

ما در این مقاله از وب جوان تلاش کرده‌ایم تا مواردی را در هر سطحی که مربوط به نرخ پرش (بانس ریت) است برایتان روشن کنیم. از ابتدایی‌ترین تعریفی که نرخ پرش چیست تا اینکه چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد و نرخ پرش شما چقدر باید باشد، به همه چیز خواهیم پرداخت. با وب جوان همراه باشید …

«جهش» یا همان نرخ پرش زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر در صفحه وب‌سایت فرود می‌آید و بدون ایجاد درخواست دیگری به سرور Google Analytics از آن خارج می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر کاربری از طریق جستجو در صفحه اصلی شما فرود آید، و به اطراف پیمایش کند، اما نتواند روی پیوندهای داخلی کلیک کند یا به روش معنادار دیگری تعامل داشته باشد و سپس آن را ترک کند، از صفحه اصلی شما “پرش” شده است.

تعریف بانس ریت در درصد جلساتی است که منجر به پرش می‌شود، یعنی جلساتی که در همان صفحه شروع و پایان می‌یابند. نرخ پرش هر صفحه بر نرخ پرش کلی وب‌سایت تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که در حال بررسی نرخ پرش هستید، باید مطمئن شوید که به یک تصویر کامل از سایت نگاه می‌کنید.

به زمانی که افراد در سایت شما می‌گذرانند، از کجا آمده‌اند، و از چه دستگاهی استفاده می‌کنند توجه داشته باشید و اینکه آیا محتوا و تجربه شما با همه این عوامل هماهنگ است یا خیر.

بیشتر بخوانید : آموزش کار با گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

نرخ پرش برای یک وب‌سایت و صفحات آن چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ پرش یک وب‌سایت با تقسیم تعداد جلسات تک صفحه‌ای بر تعداد کل جلسات سایت محاسبه می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر 100 کاربر وارد وب‌سایت شما شوند (کل جلسات) و 8 نفر از آنها بدون ایجاد درخواست دیگری خارج شوند، بانس ریت وب‌سایت شما 8 درصد است.

نرخ پرش وب‌سایت = جلسات تک صفحه‌ای / کل جلسات

نرخ پرش هر صفحه به همین صورت محاسبه می‌شود، اما معیارها مختص صفحه است: تعداد جلسات تک صفحه‌ای را که در یک صفحه خاص شروع و پایان می‌یابند بر تعداد کل جلساتی که از همان صفحه شروع می‌شود و ادامه می‌یابد تقسیم کنید. برای مثال:

اگر 50 نفر از آن کاربران وارد صفحه اصلی شما شوند و 2 نفر از آنها بدون ایجاد درخواست دیگری خارج شوند، صفحه اصلی شما دارای نرخ پرش 4٪ است.

نرخ پرش صفحه = جلسات تک صفحه‌ای در صفحه / کل جلساتی که از صفحه شروع می‌شود.

نرخ پرش بالا و نحوه کاهش آن

موفقیت وب‌سایت شما به بازدید کاربران، بیشتر از یک صفحه بستگی دارد: به‌عنوان‌مثال آنها باید از یک قیف فروش عبور کنند، یعنی از صفحه اصلی به صفحه محصول بروند و سپس راهی سبد خریدشان بشوند و در آخر اقدام به پرداخت مبلغ کنند. اگر بازدیدکنندگان در صفحه اصلی شما فرود می‌آیند، اما نمی‌توانند با هم تعامل داشته باشند، و بنابراین بدون تبدیل بازمی‌گردند، ممکن است مشکلی داشته باشید که احتمالاً با طراحی صفحه یا تجربه کاربری (UX) نیاز به بررسی دارد.

ولی اگر شما یک سایت تک صفحه‌ای دارید (مثلاً یک صفحه فرود برای یک فروشگاه)، یا اگر محتوایی در سایت خود دارید که برای جلسات تک صفحه‌ای طراحی شده است؛ مانند دایرکتوری که بازدیدکنندگان را دعوت به خروج می‌کند، باید از طریق پیوندهای خروجی یا صفحه تماس بازدیدکنندگان را راهنمایی بکنید تا با شما از طریق تلفن تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید : قیف فروش چیست ؟

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

چگونه bounce rate بالا را کاهش دهیم؟

به‌طورکلی، نرخ پرش (بانس ریت) بالا ممکن است نشان دهد که صفحه برای بازدیدکنندگان سایت نامربوط یا گیج‌کننده است. اما وقتی دست‌به‌کار شدید و اقداماتی مانند حذف یک صفحه یا طراحی مجدد را بلافاصله انجام ندهید. قبل از اینکه بفهمید کدام اقدام را انجام دهید، باید چند قدم مهم بردارید.

به یاد داشته باشید بانس ریت در واقع فقط به شما می‌گوید که شخصی وارد یک صفحه وب شده و آن را بدون بازدید از هیچ صفحه دیگری در وب‌سایت شما ترک کرده است. به شما نمی‌گوید که چگونه شخصی با صفحه شما تعامل داشته است.

بیشتر بخوانید : بهبود رتبه الکسا سایت

حال برویم و با روش‌های کاهش نرخ پرش یا بانس ریت آشنا شویم:

روش بهبود نرخ پرش یا بانس ریت سایت | وب جوان

1- اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای موبایل مناسب است

اکنون جستجوها و ترافیک از دستگاه‌های تلفن همراه بیشتر از رایانه‌های رومیزی است.

این امر باعث می‌شود نه‌تنها یک تجربه آماده برای موبایل ارائه کنیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که این تجربه جذاب است.

چقدر آزاردهنده است وقتی به یک سایت با موبایل وارد می‌شوید، برای خواندن محتوای آن باید زوم کنید؟

داشتن یک سایت واکنش‌گرا دیگر کافی نیست و تعامل با نسخه موبایل باید کاربرپسند باشد.

ویدئو یکی از انواع محتواهای جذاب است.

اغلب می‌تواند موضوعات پیچیده‌تر را مختصرتر از متن توضیح دهد، به همین دلیل است که مشتریان ۴ برابر ترجیح می‌دهند ویدئویی درباره یک محصول تماشا کنند تا اینکه درباره آن بخوانند.

اما وقتی صحبت از استفاده تلفن همراه به میان می‌آید، ویدئوهای طولانی به مقدار قابل‌توجهی داده نیاز دارند و بنابراین ممکن است تجربه کاربر را کاهش دهند و باعث پرش بازدیدکننده شوند.

به همین دلیل، ویدئوهای طولانی‌تر را از سایت تلفن همراه خود حذف کنید، یا نسخه‌های مختصرتری ایجاد کنید که همچنان به مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنند.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

2- به نرخ پرش (بانس ریت) خود بر اساس منابع مختلف نگاه کنید

گاهی اوقات، منابعی که ترافیک را به یک صفحه معین هدایت می‌کنند ممکن است با bounce rate آن ارتباط داشته باشند. به همین دلیل است که داشبورد HubSpot Web Analytics به شما امکان می‌دهد نرخ پرش را بر اساس منبع تجزیه کنید:

فرض کنید نرخ پرش شما به‌ویژه برای بازدیدکنندگانی که از رسانه‌های اجتماعی می‌آیند بالا است.

به پیامی که برای همراهی با محتوایی که توزیع می‌کنید نگاهی دقیق بیندازید.

“آیا واقعاً با آنچه در مورد محتوا است مطابقت دارد؟ شما باید بازاریابان را به چالش بکشید تا سؤالاتشان را بپرسند.

آیا بازدیدکننده‌ای که روی آن پیوند در توییتر یا فیس‌بوک و یا اینستاگرام کلیک می‌کند، انتظار دارد تیتر و تصویر اولیه را ببیند؟ اگر پاسخ هر یک از این سؤالات “خیر” است، استراتژی ارتقای شما ممکن است نیاز به کار داشته باشد.

هنگامی که محتوای وب‌سایت خود را توزیع می‌کنید، مطمئن شوید که پیام در واقع با صفحه‌ای که بازدیدکنندگان را به آن هدایت می‌کنید مطابقت دارد. شما باید به‌وضوح انتظارات بازدیدکننده را برآورده کنید.

3- از اختلالات دیگری که ممکن است به تجربه کاربر لطمه بزند اجتناب کنید

در قسمت قبل درباره اهمیت یک تجربه خوب کاربر تلفن همراه صحبت کردیم.

اما این در واقع برای همه سیستم‌عامل‌ها صدق می‌کند.

برای مثال مواردی مانند پاپ‌آپ‌ها تمام صفحه نه‌تنها آزاردهنده هستند، بلکه باتوجه‌به، به‌روزرسانی اخیر الگوریتم گوگل، می‌توانند منجر به جریمه‌های گوگل نیز بشوند.

اما نکته کلیدی که باید در نظر گرفت کاربر است. شما می‌خواهید بازدیدکنندگان به صفحه شما کشیده شوند و تا زمانی که برای تبدیل نیاز است بمانند و درحالی‌که برخی از پنجره‌های بازشو خوب هستند، مانند پیام‌های ورودی به‌خوبی ساخته شده که زمینه را به سایت اضافه می‌کنند، از هر چیزی که به طور قابل‌توجهی تجربه کاربر را مختل می‌کند به‌نحوی‌که ممکن است باعث خروج بازدیدکنندگان شود، اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید : لیست الگوریتم های گوگل

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

4- تعیین کنید که این صفحه برای کدام کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شود

تطبیق هدف کلمه کلیدی با محتوای شما برای اطمینان از اینکه بازدیدکنندگان ارگانیک محتوای مورد انتظار خود را دریافت می‌کنند، مهم است.

فرض کنید شخصی در جستجوی «راه‌حل‌های نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی» است، احتمالاً این شخص به دنبال نرم‌افزاری است که به پرورش سرنخ‌ها در مشتریان کمک کند.

اما اگر شخصی از پرسش “اتوماسیون بازاریابی چیست؟” استفاده می‌کند، احتمالاً در مرحله‌ای نیست که به دنبال خرید محصول باشد. در عوض، این شخص به دنبال محتوایی است که آموزنده‌تر از هر چیز دیگری باشد.

بنابراین هنگامی که کلمات کلیدی را ارزیابی می‌کنید که صفحه شما برای آنها رتبه‌بندی شده است، مطمئن شوید که آنها با محتوای واقعی همسو هستند.

هنگامی که این کار را انجام دادید، سعی کنید به یک چارچوب موضوعی خوشه‌ای نگاه کنید (نوعی که صفحات سایت شما را بر اساس موضوع به خوشه‌هایی دسته‌بندی می‌کند – تا به جذب ترافیک ارگانیک به صفحات مناسب کمک کند).

بیشتر بخوانید : طریقه تحقیق کلمات کلیدی در سئو

نحوه مشاهده نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس | وب جوان

 چگونه می‌توانیم نرخ پرش را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم؟

در گوگل آنالیتیکس، می‌توانید معیار نرخ پرش را در گزارش‌هایی که شامل جدول داده‌ها هستند، مانند گزارش‌هایی که در برگه‌های Acquisition، Behavior و Conversion (واقع در نوار منوی سمت چپ) یافت می‌شوند، مشاهده کنید.

برای مثال، می‌توانید جدول داده‌ای را ببینید که نرخ پرش را در گزارش رفتار > محتوای سایت > همه صفحات نشان می‌دهد:

برای مشاهده نرخ پرش برای صفحات وب جداگانه در Google Analytics، می‌توانید به‌راحتی بر اساس نام صفحه جستجو کنید.

چرا برسی نرخ پرش‌های گوگل آنالیتیکس مهم است؟

ردیابی پرش می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید بازدیدکنندگان چگونه از صفحات منفرد در سایت شما استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانید تصمیمات بهینه‌سازی و بازاریابی را بر اساس اینکه آیا آنها با صفحه تعامل دارند یا خیر، اتخاذ کنید.

به‌عنوان‌مثال: ردیابی پرش‌ها می‌تواند به‌ویژه به صفحات فرود مرتبط باشد.
اگر منابع زیادی را برای هدایت افراد به یک صفحه فرود سرمایه‌گذاری می‌کنید، فقط برای اینکه آنها را بدون تعامل یا پیشرفت به بقیه سایت خود ترک کنید، در نظر بگیرید:

-صفحه فرود خود را بهینه کنید تا بازدیدکنندگان شما درک روشنی از مراحل بعدی خود داشته باشند.
-منابع خودتان را در یک صفحه یا کمپین متفاوت و جدید سرمایه‌گذاری کنید.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

دو ابزار برای برسی نرخ پرش بالا

به‌عنوان یک ابزار سنتی تجزیه‌وتحلیل وب، گوگل آنالیتیکس می‌تواند به بازاریابان بگوید که در وب‌سایت آنها چه اتفاقی می‌افتد؛ اما قادر به پاسخگویی به سؤالاتی از قبیل سؤالات زیر نیست:

– چرا مردم بدون برداشتن قدم بعدی صفحه را ترک می‌کنند؟

– چگونه این مشکل را درست کنیم؟

برای یافتن پاسخ‌ها، باید عمیق‌تر در مورد آنچه در سایت شما اتفاق می‌افتد کنکاش کنید و داده‌ها و اطلاعات مربوط به رفتار بازدیدکنندگان خود را از ریشه بررسی کنید.

در اینجا دو ابزار تجزیه‌وتحلیل رفتار و بازخورد وجود دارد که می‌توانید هنگام شروع بررسی اینکه چرا پرش‌ها اتفاق می‌افتند و نحوه رفع آن‌ها، از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ابزارهای سئو (رایگان، اما کاربردی)

1- موارد ضبط شده

با این ابزار شما می‌توانید ببینید بازدیدکنندگان واقعی چگونه با صفحات پربازدید شما تعامل داشته‌اند.

برای بررسی بیشتر نرخ پرش، می‌توانید از ضبط جلسات استفاده کنید
تا بینش عمیق‌تری در مورد تعامل کاربران ایجاد کنید و ببینید که چگونه کاربران در حال تعامل (عدم تعامل) با صفحات در سراسر سایت شما هستند.

موارد ضبط شده به شما کمک می‌کنند تا فراتر از گوگل آنالیتیکس بروید تا درک واضح‌تری از نحوه کلیک، تعامل و حرکت افراد روی صفحات شما قبل از پرش به شما ارائه دهد تا بتوانید نقاط ضعف یا مسدودکننده‌هایی را که آنها تجربه می‌کنند شناسایی کرده و بر اساس آن بهینه‌سازی کنید.

ضبط جلسات به شما این امکان را می‌دهد که ببینید کاربران واقعی و ناشناس چگونه در اطراف خود حرکت می‌کنند و روی چه صفحات پر بازتاب شما کلیک می‌کنند.

اگر از وب جوان استفاده می‌کنید: پس از تنظیم ضبط جلسه از داشبورد، این ابزار شروع به ضبط جلسات از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما می‌کند.

می‌توانید ضبط‌های خود را با اضافه‌کردن URL صفحه پربازتاب خود در فیلد «Exit URL» و سپس افزودن فیلتر تعداد صفحه روی «Exactly 1» فیلتر کنید.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

2- نظرسنجی در محل

با این ابزار این امکان را خواهید داشت از بازدیدکنندگان سایت خود بپرسید که چگونه می‌توانید تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

استفاده از ضبط‌ها ایده بهتری از آنچه در سایت می‌افتد به شما می‌دهد،

اما می‌توانید یک‌قدم جلوتر بروید و از نظرسنجی‌های داخل سایت استفاده کنید تا مستقیماً از کاربران خود درباره چگونگی پیشبرد کارهایتان بپرسید و با آن‌ها مباحثه و تبادل نظر کنید.

یک نظرسنجی در صفحه(های) پربازدید خود قرار دهید و از بازدیدکنندگان خود یک سؤال خاص و باز بپرسید، مانند:

– چه چیزی از این صفحه کم شده است؟

– به دنبال چه چیزی هستید که نمی‌توانید در این صفحه پیدا کنید؟

اگر از webjavan استفاده می‌کنید: یک نظرسنجی در محل ایجاد کنید و در مرحله «هدف‌یابی»، URL صفحه پرشمار خود را وارد کنید.

نظرسنجی شما به محض اتمام مراحل راه اندازی در صفحه شما ظاهر می‌شود.

پس از جمع‌آوری بازخورد از بازدیدکنندگان، پاسخ‌های آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید،
سعی کنید الگوهایی را شناسایی کنید که شما را در جهت راه‌حلی برای کاهش پرش در آینده راهنمایی می‌کنند.

گوگل از نرخ پرش به‌عنوان معیار رتبه‌بندی در صفحه نتایج جستجو استفاده نمی‌کند

بر اساس معیارهای نرخ پرش، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا گوگل از نرخ پرش که در Google Analytics می بینید به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی در SERP استفاده نمی‌کند. می‌توانیم آن را به چهار دلیل اصلی تقسیم کنیم.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

1- نرخ پرش یک روش اندازه‌گیری قابل‌اعتماد برای کیفیت نیست

همان‌طور که قبلاً بحث شد، نرخ پرش نمی‌تواند به طور دقیق تعامل کاربر را تعیین کند زیرا زمان صرف شده در صفحه را فاکتور نمی‌کند. درعین‌حال، نرخ پرش در صنایع به طور گسترده‌ای متفاوت است.

اگر هدف صفحه هدایت کاربر به سایر قسمت‌های وب‌سایت نباشد،
برای Google منطقی نیست که انواع خاصی از وب‌سایت‌ها را بر اساس نرخ پرش Google Analytics مجازات کند.

2- گوگل انگیزه دسترسی به داده‌های Analytics را ندارد

درحالی‌که ما داده‌های Google Analytics را جزء جدا نشدنی هر نوع آزمایش یا تجزیه‌وتحلیل می‌دانیم، احتمالاً Google این موارد را یکسان نمی‌بیند.

افرادی که معتقدند گوگل دلیلی برای زیر پا گذاشتن داده‌های گوگل آنالیتیکس دارد، یکی از دو دلیل زیر را ذکر می‌کنند که هرکدام قابل تجزیه هستند.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

الف) اهمیت و ترجیح دادن رفتار کاربران توسط گوگل:

گوگل باید (در تئوری) بخواهد به کاربرانی که از کسب‌وکارش حمایت می‌کنند پاداش بدهد، خواه از طریق Google AdSense، AdWords، یا Analytics.

اگر گوگل این سیستم را پیاده‌سازی کند، به‌راحتی می‌تواند با یک مشکل قانونی مواجه شود.

با رفتار ترجیحی با کاربران نرم‌افزار خود و ایجاد انگیزه برای استفاده بیشتر از توابع جستجوی آن، یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌کند که ممکن است سؤالات انحصاری را ایجاد کند.

ب) گوگل آنالیتیکس اطلاعات ارزشمندی را در اختیار گوگل قرار می‌دهد:

اگر نصب گوگل آنالیتیکس اطلاعات بیشتری در مورد وب‌سایت شما به گوگل دهد، نگرانی در مورد فاکتورگیری نرخ پرش در SERP منطقی است.

بااین‌حال، گوگل در حال حاضر تمام این اطلاعات را به‌تنهایی جمع‌آوری می‌کند.

به‌صراحت گفته می‌شود، گوگل درحال‌حاضر به همه چیزهایی که نیاز دارد دسترسی دارد.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

3- گوگل آنالیتیکس به‌راحتی قابل دست‌کاری است

تعداد پست‌های منتشر شده در مورد نحوه شناسایی و فیلترکردن رفتار ربات در Google Analytics باید به‌خودی‌خود یک شاخص قدرتمند از ماهیت غیرقابل‌اعتماد Google Analytics باشد.

اگر گوگل آنالیتیکس به‌اندازه کافی قدرتمند نیست که به طور خودکار رفتارهای دست‌کاری را فیلتر کند، دلیلی وجود ندارد که گوگل از این داده‌های معیوب در سیستم رتبه‌بندی خود استفاده کند.

4- بسیاری از وب‌سایت‌ها از Google Analytics استفاده نمی‌کنند

ازآنجایی‌که 94.6 درصد از وب‌سایت‌های بازاریابی از Google Analytics استفاده می‌کنند، برای ما دشوار است که هر وب‌سایتی را که از Google Analytics استفاده نمی‌کند، مفهوم سازی کنیم.

واقعیت این است که بر اساس برآوردهایی که صورت‌گرفته شده است، تنها حدود 54.3٪ از تمام وب‌سایت‌ها از Google Analytics استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، تا این مرحله، ما در مورد نرخ پرش بر حسب درصدی که در گوگل آنالیتیکس می‌بینیم، بحث کرده‌ایم.

این باید برای هرکسی شهودی باشد که Google برای منبع داده‌های مربوط به ترافیک و محتوای وب‌سایت‌ها نیازی به تکیه بر Google Analytics ندارد.

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟ | وب جوان

سوالات پرتکرار درباره بانس ریت سایت

چگونه نرخ پرش یا بانس ریت سایت را کاهش دهیم؟

داشتن بانس ریت بالا در سایت و گزارش گیری آن از سایت گوگل آنالیتیکس به خودی خود معنا بدی ندارد، ولی اگر به دنبال کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) سایت خود هستید باید کاربر و بازدیدکننده سایت خود را ترغیب کنید تا در صفحات فرود شما کلیک‌های بیشتری انجام بدند که به طور کامل در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

آیا گوگل از نرخ پرش به‌عنوان معیار رتبه‌بندی در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، گوگل جهت رتبه بندی به نرخ پرش سایت شما چشم‌داشتی ندارد.

چگونه نرخ پرش سایت را به‌صورت دستی محاسبه کنیم؟

شما با استفاده از فرمول زیر می‌توانید نرخ پرش وب‌سایت خود را به‌صورت دستی محاسبه کنید.
نرخ پرش صفحه = جلسات تک صفحه‌ای در صفحه / کل جلساتی که از صفحه شروع می‌شود

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها