شروع کار با Docker، داکر چیست؟

شروع کار با Docker، داکر چیست؟

شروع کار با Docker، داکر چیست؟

اگر دولوپری و میخوای کار با داکر رو شروع کنی پس احتمالا این مقاله به دردت میخوره .

کار با داکر اوایلش برای من خیلی مبهم بود، پس تصمیم گرفتم که یک مقاله درست کنم برای کسانی که نیاز دارن با داکر کار کنن و اندازه من سردرگم نشن و سریع لپ کلام رو بگیرن

بیشتر ببینید : مقالات آموزش طراحی سایت

داکر چیست ؟

Docker یک نرم افزار رایگانه که توسط شرکت داکر تولید شده و از سال 2013 که استفاده از اون برای عموم مردم آزاد شد به یکی از بخش‌های مهم توسعه در حوزه نرم افزار تبدیل شده است.

داکر چیست ؟ | وب جوان

Docker به کاربران اجازه میده که محیط های توسعه ی مستقل و ایزوله شده از بقیه ی بخش‌های اون کامپیوتر بسازن و نرم افزار هاشون رو روش اجرا کنن که ما به این محیط هایی که قراره بسازیم میگیم کانتینر. مثلا فرض کن برای اجرای یک پروژه‌ای نیاز داری که php8.1 داشته باشی ولی روی سیستمت فقط php7.4 داری، برای پروژه‌های دیگه داری ازش استفاده میکنی، تو میتونی یک کانینتر از php8.1 بسازی و به صورت جداگانه به طوری که تداخلی هم با php7.4 رو سیستمت نداشته باشه اون رو ران کنی (به همین خفنی).

نمونه کاربرد داکر |‌docker

یا مثلا تصور کن داری روی یک پروژه کار میکنی که نیاز به php7.3 و MariaDB و composer نسخه 1.0 داری ولی خب همون موقع یک پروژه ی دیگه هم از طرف تیم بهت محول میشه که انجام بدی ولی خب به php8.1 و MySQL و composer نسخه 2.0 داری در این صورت چه راه حلی داری برای این که خیلی سریع بتونی دوتا پروژه رو پیش ببری؟‌

یا تصور کن یک سرور دارید توی تیم و میخواهید چندتا پروژه روی اون سرور داشته باشید که هر کدوم یک کاری انجام میده و هر کدوم هم نیازمندی های خودش رو داره که نمیشه همه رو با هم در یک زمان داشت (اگر هم بشه خیلی زمان بر خواهد بود).

در چنین شرایطی هم ما میتونیم پروژه های خودمون رو داکرایز کنیم و بفرستیم روی سرور که به چندتا کامند ساده پروژه تو محیط ایزوله ی خودش با نیازمندی های خودش ران بشه .

اینطوری میشه بینهایت پروژه رو کنار هم ران کرد و هیچ کدوم هم به اون یکی کاری نداره که بخواد کانفیلیتکی ایجاد کنه.

دانلود و نصب داکر

طریقه ی نصب داکر بر روی سیستم های مختلف در داکیومنت خود سایت آورده شده و حتی با یک سرچ ساده میشه اموزشش رو هم پیدا کرد.

از طریق لینک های زیر میتونید نسخه ی مورد نیازتون رو نصب و دانلود کنید.

دانلود نرم افزار داکر (ویندوز) | دانلود نرم افزار داکر (مک) | دانلود نرم افزار داکر (لینوکس)

دقیقا فلسفه ی معروف شدن و محبوب شدن داکر همینه، تو دیگه درگیر وابستگی‌های یک نرم افزار نمیشی، خیلی راحت هر نرم افزاری رو با هر محیط توسعه‌ای میتونی اجرا کنی.

تو مقاله ی بعدی در مورد شروع کار با داکر خواهم نوشت.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها