منظور از تگ کنونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از تگ کنونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از تگ کنونیکال (canonical) چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ کنونیکال (Rel-canonical) چیست؟

اگر به زبانی ساده بخواهیم این موضوع را برایتان بیان کنیم، منظور از این برچسب این است که تگ کنونیکال به گوگل و موتورهای جستجو می‌گوید که کدام صفحه‌ها از نظر محتوا یکی هستند و کدام یکی از این صفحه‌ها تغییر داده شده نسخه اصلی یا بازنویسی شده از صفحه اول می‌باشد.

هرچه که روبه‌جلو پیش می‌رویم، موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل، اطلاعاتی را در معرض عموم قرار می‌دهند که می‌تواند به کاربران کمک کند تا از نحوه بهبود عملکرد سایت خود با تغییرات فنی بهره‌مند و آگاه شوند.

درواقع برچسب متعارف یکی از همین تحولات فنی بوده است که جزو پرسروصداترین‌ها به شمار می‌رود.

وقتی تعدادی از urlهای مرتبط و نزدیک به هم در یک محتوای خاص گنجانده شده باشند، تکرار رخ خواهد داد. این تگ‌های کنونیکال هستند که در اینجا به کمک گوگل آمده و url برتر را مشخص می‌کند.

با این کار رنک بندی و فهرست‌بندی صفحات هدف و خاص افزایش خواهد یافت.

نمونه‌ای از برچسب‌های متعارف:

https://webjavan.com/article-on-veggies/

https://www.webjavan.com/article-on-veggies/

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم اگر URLهای مختلف در دسترس باشند،
استفاده از تگ‌های متعارف به تشخیص اینکه کدام URL نسخه متعارف و معتبرتر است کمک شایانی می‌کند.

بنابراین ارزش سهام را می‌توان در یک URL ادغام کرد. این می‌تواند منجر به صفحات قوی‌تر و رتبه‌بندی بهتر شود.

وقتی سایت به‌درستی پیکربندی نشده باشد،
می‌توانید با استفاده از همه این URL‌ها از همان مقاله بازدید کنید،
اما چون محتوا دقیقاً یکسان و تکراری است،
وقتی Google همه این صفحات را فهرست می‌کند،
محتوای تکراری را تشخیص می‌دهد واین اصلا خوب نیست.

درصورتی‌که پیکربندی سایتتان URL هایی ایجاد می‌کند که یکسان بوده و همچنین نیازی به دسترسی کاربران یا موتورهای جستجو نداشته باشد، شما باید از روش تغییر مسیرهای 301 برای ارسال خودکار بازدیدکنندگان و خزنده‌ها به نسخه معتبر صفحه استفاده کنید.

تگ کنونیکال یا Canonical چه کاری را انجام می‌دهد ؟ | وب جوان

تگ کنونیکال چه کاری انجام می‌دهد؟

در دنیای وب، قوانین متعارف به‌عنوان “rel canonical” یا “rel=canonical” نیز شناخته می‌شوند.

عنصر اولیه پیوند canonical یک تگ HTML است که در بخش <head> کد وب‌سایت شما درج می‌شود.

با این حساب شما قادر خواهید بود به‌طورکلی تگ‌های HTML را عمیق‌تر جلوه دهید، چرا که شما باید یک ورودی اختصاصی برای کاربرانتان ایجاد کنید: متاتگ‌ها چه هستند، چگونه آنها را بسازیم و چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارند.

یک تگ کنونیکال URL منبع (صفحه محتوای اصلی) یک صفحه معین را به موتور جستجویی مانند Google مشخص می‌کند.

تگ‌های Canonical برای اعلام یک صفحه به‌عنوان منبع خود یا برای صفحات تکراری برای ارجاع به منبع یا صفحه مبدأ استفاده می‌شود.

موتورهای جستجوگر از آدرس‌های متعارف برای جلوگیری و مقابله با محتوای تکراری استفاده می‌کنند و ارزش رتبه‌بندی که توسط موتور جستجو انجام می‌شود را به صفحه‌ای اختصاص می‌دهند که آن محتوا به‌عنوان url منبع انتخاب کرده است.

علت اهمیت تگ کنونیکال در سئو و بهینه سازی سایت | وب جوان

دلیل اهمیت تگ کنونیکال چیست؟

محتوای همسان و تکراری بزرگ‌ترین خط قرمز موتورهای جستجوگر است.

صفحاتی با محتوای یکسان در سایت دارید؟ این یک پوئن کاملاً منفی برای شما تلقی خواهد شد، به‌طوری‌که گوگل این امتیاز منفی را حین رتبه‌بندی صفحه شما در نظر خواهد گرفت و با این اوضاع شما رتبه خوبی را در سرپ کسب نخواهید کرد.

اگر از https در سایت خود استفاده می‌کنید یا از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس یا دروپال بهره می‌گیرید، یا اینکه یک وب‌سایت تجارت الکترونیک را اجرا می‌کنید، در واقع شما ترکیبی از URLهای مختلف را به کار گرفته‌اید که افراد بتوانند برای دسترسی به وب‌سایت شما از آن‌ها استفاده کنند.

اگر این کارها به‌درستی موردتوجه قرار نگیرد، سایت شما را در معرض آسیب‌پذیری بزرگ سئویی قرار می‌دهد.

با استفاده صحیح از برچسب‌های کنونیکال در صفحات سایت خود، می‌توانید از این تله جلوگیری کنید و از مزایای یک سایت قوی و روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجوی کارآمد استفاده کنید.

همچنین بخوانید : نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

تگ کنونیکال، یک تگ مهم در سئو

متعارف سازی URL برای SEO سایت بسیار حائز اهمیت است. اگر نمی‌خواهید، ممکن است از آنها استفاده نکنید، اما آنها به اسکریپت‌های موتور جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند محتوای اصلی چیست و چه چیزی فقط یک کپی است.

مزایای برچسب‌های کنونیکال زیاد است و بهترین راه این است که سایت خود را با تگ‌های متعارف بهینه کنید و خودتان تفاوتی را که نسخه اولیه دارد با نسخه‌ای که پس از اصلاح دارد را احساس خواهید کرد.

هدف اصلی تگ‌های کنونیکال این است که به ربات‌های موتورهای جستجو در مورد URL با محتوای اصلی، در هر جای دیگری که صرفاً کپی شده است، توجه و آن‌ها را بررسی کنند.

بهتر است هر صفحه با محتوای تکراری، فقط به یک URL متعارف پیوند داده شود. درهرصورت همیشه این حرکت امکان‌پذیر نیست و پاسخگوی شما نخواهد بود ولی امتحانش ضرری ندارد.

با عنصر HTML پیوند canonical، می‌توان مواردی را که توسط اسکریپت‌های خزیدن به‌عنوان تکراری در چندین URL مختلف شناسایی شده‌اند، از بین برد.

یک URL که با یک عنصر HTML پیوند متعارف برچسب‌گذاری شده است توسط موتور جستجو ایندکس می‌شود، درحالی‌که صفحاتی که به یک URL متعارف ارجاع داده می‌شوند ایندکس نمی‌شوند، البته دراین‌بین گاهی اوقات استثناهایی هم وجود دارد.

نحوه به‌کارگیری rel canonical

عناصر آدرس متعارف، اگر درج نامناسب داشته باشند توسط خزنده‌های Google نادیده گرفته می‌شوند و هیچ تأثیری بر بهینه‌سازی سایت نخواهند داشت.

بنابراین ضروری است که به‌درستی متعارف شوند. این علم نیاز به تمرین و زمان مناسب دارد، پس اجازه دهید شما را برای متعارف سازی راهنمایی کنیم:

تگ پیوند متعارف باید در قسمت هد صفحه درج شود.

توجه داشته باشید که جفت ویژگی، مقدار href باید نام دامنه کاملاً واجد شرایط باشد.

  1. <head>
  2. <link rel=“canonical” href=“http://www.webjavan.com/seo/”>
  3. </head>

از طرف دیگر، برچسب را می‌توان به‌عنوان یک هدر پاسخ HTTP پیاده‌سازی کرد. این به‌ویژه برای مواردی مانند PDF مفید است:

HTTP/1.1 200 OK

Content-Type: application/pdf

Link: <http://www.webjavan.com/authoritative-webpage-version-of-the-pdf-

document.html>; rel=”canonical”

چگونه کد را در منبع وب‌سایت خودمان وارد کنیم؟ کافی است مطابق تصویر زیر عمل کنید:

تگ کنونیکال rel canonical چیست و چه کاربردی دارد | وب جوان

برچسب canonical را در چه صفحاتی باید قرار دهیم؟

به مقدار کافی بازدید از رسانه‌های اجتماعی، جستجوی داخلی سایت، لینک‌های ارجاع داده شده و سایر مراجع ورودی، همگی پتانسیل ایجاد یک URL منحصربه‌فرد را دارند که می‌تواند تأثیر منفی بر رتبه‌بندی وب‌سایت شما داشته باشد.

علاوه بر این، بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا به چندین مسیر URL برای دسترسی به یک محتوا اجازه می‌دهند.

همه این مسیرها قابل خزیدن هستند و گوگل به طور فزاینده‌ای می‌تواند آنها را به‌عنوان صفحات جداگانه محتوای تکراری برای شما شناسایی و شما را جریمه کند.

اگر مطمئن نیستید که مشکلات مربوط به محتوای تکراری بر سئوی شما تأثیر می‌گذارد، می‌توانید یک ممیزی کامل سئوی وب‌سایت را برای شناسایی مسائلی که بر نحوه خزیدن سایت و رتبه‌بندی آن تأثیر می‌گذارند، انجام دهید. هنگامی که متوجه شدید مشکلات چیست، می‌توانید شروع به رفع آنها کنید.

مرتب‌سازی محصولات در دسته‌ها

عناصر تگ کنونیکال در بهینه‌سازی سایت‌های فروشگاهی به‌خصوص برای بهینه‌سازی صفحات دارای مرتب‌سازی محصول با معیارهای طبقه‌بندی مختلف بسیار مؤثر هستند.

با انتخاب هر معیاری، URL تغییر می‌کند، اما محتوا همیشه ثابت می‌ماند، ازاین‌رو محتوا تکراری است. پیوندهای حاصل ممکن است به شکل زیر باشند:

تگ کنونیکال rel canonical چیست و چه کاربردی دارد | وب جوان

در این مورد، باید لینکی را مشخص کنید که ترجیحاً پیوندی که به صفحه دسته‌بندی اصلی محصول اشاره دارد.

اما یک نکته دیگر، تغییر مسیر 301 در اینجا هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. دوراه برای مقابله با این موضوع وجود دارد: بهینه‌سازی فایل robots.txt یا درج یک تگ HTML متعارف.

تگ کنونیکال rel canonical چیست و چه کاربردی دارد | وب جوان

این عکس پلاگین Open SeoStats را نشان می‌دهد که به شما امکان می‌دهد آدرس‌های متعارف موجود در سایت را بررسی کنید.

اگر متعارف‌سازی به‌خوبی انجام شود، خزنده‌های Google از پردازش همه صفحات با محصولات مرتب شده «از پایین‌ترین قیمت به بالاترین» یا «بر اساس سایز و اندازه» و غیره خودداری می‌کنند. خزنده‌ها بیشتر توجه خود را روی دسته اصلی متمرکز می‌کنند.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره فایل robots.txt

صفحه‌بندی وب‌سایت فروشگاهی

مسائل بسیار مشابه با مرتب‌سازی محصول دوباره با صفحه‌بندی ظاهر می‌شوند. هرچه صفحات بیشتری در این فرایند ایجاد شود، میزان تکرار محتوا افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، همه صفحات ایجاد شده در صفحه‌بندی نیاز به یک برچسب کنونیکال دارند که به صفحه دسته‌بندی اصلی محصول اشاره کند.

تگ کنونیکال rel canonical چیست و چه کاربردی دارد | وب جوان

جمع بندی

تگ rel=canonical یک اشاره است، نه یک دستورالعمل. این برچسب به ربات‌ها و خزنده‌های گوگل گوشزد می‌کند که شما قصد دارید کدام url هایتان در سرپ در معرض نمایش قرار بگیرد.

این تگ کنونیکال، قدرت زیادی در مسائل فنی وب‌سایت دارند، به‌طوری‌که وقتی به وب‌سایت اضافه شوند توانایی این را خواهند داشت که ارتباطی بین صفحه اصلی وب و صفحه کپی که یک تگ به آن پیوند شده است را نشان دهند.

rel canonical راه حل مفیدی است زیرا می‌تواند همه پیوندها و سیگنال های مرتبط را به صفحه اصلی مورد نظر یک ناشر در نتایج جستجو پیوند دهد.

استفاده درست و اصولی از این تگ‌ها به شما کمک خواهد کرد تا از جریمه شدن توسط گوگل به دلیل داشتن محتوای یکسان و تکراری در امان بمانید.

در واقع شما می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که کدام صفحات را در SERP خود نمایش دهند و از نمایش کدام صفحات اجتناب کنند.

با این تفاسیر rel=canonical را به هیچ وجه دست‌کم نگیرید و با استفاده درست و اصولی از آن برای بهبود سایتتان به استانداردهای گوگل نزدیک و نزدیک‌تر بشوید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها