نرخ کلیک (CTR) اصطلاحی است که در بازاریابی دیجیتال استفاده میشود و به درصد افرادی که از یک صفحه وب از یک آگهی یا نتایج جستجوی ارگانیک بازدید میکنند، اشاره دارد.
بهعبارتیدیگر نرخ کلیک یا سی تی آر نسبت بین تعداد افرادی است که در معرض تبلیغات قرار میگیرند، در مقابل تعداد افرادی که در نهایت روی تبلیغات کلیک میکنند.
با کلیک بر روی تبلیغ، کاربران به صفحه وب مربوط به آن محصول یا خدمات ارسال میشوند؛ بنابراین، نرخ کلیک، میزان موفقیت یک تبلیغ در جلبتوجه بازدیدکنندگان سایت را اندازهگیری میکند.
در واقع CTR موفقیت یک کمپین بازاریابی آنلاین را اندازهگیری میکند و هم یک شاخص کلیدی عملکرد و هم عاملی در تعیین رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است.
نرخ کلیک بالا نشاندهنده یک صفحه رتبهبندی موفق در وبسایت یا تبلیغ شما در گوگل SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) است.
این بدان معنی است که وبسایت شما بهازای هر بار نمایش در گوگل ترافیک بیشتری ایجاد میکند. نرخ کلیک بالا نیز میتواند نشاندهنده افزایش تبدیل باشد، بسته به تجربه کاربر از صفحه فرود.
نمایشها (Impressions) نشان میدهند که هرچند وقت یکبار یک آگهی نمایش داده میشود، درحالیکه کلیک زمانی است که جستجوگر با کلیک بر روی آگهی با آگهی تعامل میکند.
شما میتوانید از خدمات سئو سایت، تولید محتوا در اینستاگرام، تبلیغات در اینستاگرام همچنین طراحی سایت فروشگاهی وب جوان آگاه شوید و یا از طریق 02191035254 ثبت سفارش نمایید.
اگرچه CTR نشانه خوبی در مورد عملکرد آنلاین شما ارائه میدهد، برخی نکات مثبت کاذب در مورد نحوه اندازهگیری برداشتها (نمایشها) نیز وجود دارد.
جایی برای همه در SERP وجود ندارد، بنابراین اکثر نتایج جستجو در پایین صفحه قرار میگیرند که طبیعتاً CTR پایینتری دارند.
Google هنگام شمارش یک نمایش، قسمت بالایی و پایینی را برایتان بهحساب نمیآورد. این موارد مثبت کاذب را نشان میدهد، زیرا تغییرات زیادی وجود دارد که جستجوگر حتی تبلیغ شما را در هنگام استفاده از SERP ندیده است.
بهخاطر داشته باشید، اگر تعداد بازدیدهای شما زیاد است و CTR شما همچنان پایینتر از حد متوسط است، میتواند به این معنی باشد که کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار دادهاید یا تبلیغ شما بهاندازه کافی جذاب نیست.
برای محاسبه نرخ کلیک، تعداد دفعاتی که روی یک تبلیغ یا صفحه وب کلیک شده است را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد نمایشهایی که دارد تقسیم کنید. وقتی عدد را به دست آوردید، آن را بگیرید و در 100 ضرب کنید تا یک درصد به دست آورید. نتیجه نرخ کلیک شماست.
CTR با تقسیم مقدار کلیکهای واقعی بر کل تعداد نمایشها اندازهگیری میشود. بهعنوانمثال، اگر 20 کلیک و 1000 نمایش داشته باشید، CTR شما 2.0٪ خواهد بود:
نرخ تبدیل: تعداد کلیکها / تعداد نمایشها (برداشتها): 20 / 1000 : 0.2 x %100 = 2%
عوامل زیادی میتوانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند، از جمله تصاویر، کلمات کلیدی، کپی تبلیغات، جملهبندی فراخوان برای اقدام و کیفیت توضیحات شما.
بهسختی میتوان گفت که نرخ کلیک (CTR) خوب چیست، زیرا بین کلمات کلیدی مورداستفاده، موقعیت، مخاطب، نوع صنعت و غیره متفاوت است.
برای ارزیابی آنچه که یک CTR خوب در نظر گرفته میشود، بهترین مکان برای شروع، نگاهکردن به صنایع خاص و میانگین آنها است. در واقع تعریف CTR بر اساس صنعت مهم است زیرا آنها میتوانند به طور قابلتوجهی متفاوت باشند.
بر اساس مطالعات صورتگرفته اخیر در گوگل ادوردز، این تحقیق نشان داد که میانگین نرخ کلیک برای یک تبلیغ جستجو 1.91٪ و 0.25٪ برای یک تبلیغ نمایشی است.
ایرادی که بر میانگینها وارد است این است که آنها تحت تأثیر عوامل پرت هستند. اگر کمپین بیش از حد/کمتر از حد انجام شود، میانگین بالا یا پایین میآید و این ناهنجاریها میتواند به دلیل مواردی مانند فصلی بودن یا رویدادهای غیرمنتظره مانند همهگیری COVID-19 باشد که بر جستجوها تأثیر میگذارد.
تبلیغات جستجو زمانی نمایش داده میشود که کاربر یک محصول خاص را در گوگل جستجو میکند. این نتایج را میتوان در بالای صفحه نتایج Google یافت و گوگل نزدیکترین تطابقهای تبلیغاتی برای هر جستجو را برایتان نشان خواهد داد.
هنگامی که یک کاربر در حال مرور در گوگل است، تبلیغات نمایشی در یک صفحه وب ظاهر میشود. اینها معمولاً تبلیغات بنری هستند که در بالا، کنار یا در گوشههای پایین صفحه یافت میشوند و با تصاویر یا متنهای خاص و جذاب توجه شما را جلب میکنند.
یک CTR خوب اگر حداقل دوبرابر بالاتر از میانگین CTR برای آن موقعیت باشد، هم از نظر کلمه کلیدی و هم از نظر صنعت، میتواند ارزشمند در نظر گرفته شود.
البته یکی دیگر از عواملی که هنگام بررسی میانگین CTR باید در نظر گرفت این است که اکثر تبلیغکنندگان از اینکه باید کمپینهای PPC خود را دائماً بهینه کنند آگاه نیستند. این امر میانگین CTR را کاهش میدهد و استفاده از CTR متوسط را بهعنوان نقطه مرجع بهعنوان گمراهکننده میکند.
یک CTR “خوب” به عوامل مختلفی بستگی دارد که مخصوص کسبوکار شما و خود کمپینهای تبلیغاتی است.
به یاد داشته باشید که نرخ کلیک بالا (CTR) در واقع چیزی نمیفروشد.
CTR و Conversion ممکن است حتی یک رابطه معکوس داشته باشند. تبلیغاتی که برای کلیک کنجکاوی طراحی شده باشد، از نظر درصدی، نسبت به تبلیغاتی که برای کلیکهای واجد شرایط طراحی شده باشد، فروش کمتری را به همراه خواهد داشت.
این به این دلیل است که اغلب اوقات، جستجوگران به طور معمول پس از کلیک بر روی تبلیغات PPC ناامید میشوند، زیرا صفحه پشت آگهی اغلب به درخواست جستجوی آنها بیربط است.
برای مثال:
قابلیت کلیک: “گوشی هوشمند جدیدی که همه درباره آن صحبت میکنند”
اعتبار: “اپل، آیفون 13 را رونمایی کرد”
واژه قابلیت کلیک یک واژه توصیفی است که به “مطلوبیتی” اشاره دارد که باید روی پیوند وبسایت کلیک کنید. تبلیغات با قابلیت کلیک بالا اغلب دارای عنوانی تحریکآمیز هستند که مقاومت در برابر آن برای اکثر کاربران دشوار است.
اعتبار به این بستگی دارد که عنوان یا توضیحات شما تا چه حد قابلاعتماد است، حداقل از نظر جستجوگر.
متأسفانه، یک نتیجه جستجوی معتبر اغلب در ابتدا توجه جستجوگر را جلب نمیکند و در نتیجه اغلب CTR پایینتری دارد.
وقتی نرخ سی تی آر شما پایین باشد اساساً به این معنی است که کاربران تبلیغ شما را مرتبط نمیدانند، درحالیکه یک CTR خوب نشان میدهد که تبلیغ شما مرتبط و مفید است.
دلایل مختلفی برای این مشکل که چرا سی تی آر سایت شما پایین است وجود دارد، ما در این قسمت برخی از این موارد را برایتان آوردهایم:
1- کپی تبلیغاتی که کیفیت پایینی دارد یا پیشنهاد را منعکس نمیکند.
2- عدم وجود کلمات کلیدی هدفمند.
3- تبلیغاتی که برای مخاطب هدف بیربط هستند.
4- هدف قراردادن مخاطب هدف اشتباه برای شروع، یا صحبت نکردن به زبان آنها
5- خلاقیتهای بیانگیزه و بیهدف
6- کسب امتیاز کیفی پایین (بر اساس کیفیت کلمات کلیدی، صفحات کپی و فرود و همچنین نرخ CTR)
7- بهاندازه کافی تبلیغات خود را آزمایش نمیکنید.
8- عدم استفاده از پسوندهای تبلیغاتی.
ما در این قسمت برخی از راههایی که میتوانید نرخ کلیک خود را افزایش دهید برایتان گردآوری کردهایم:
1- بهبود فراخوان برای اقدام (مثلاً ترجیح دادن CTAهای خاص و مبتنی بر منافع مانند «بارگیری نسخه رایگان خود» بهجای CTAهای عمومی مانند «اینجا کلیک کنید»).
2- تنظیم کلمات کلیدی خود برای هدف قراردادن یک مخاطب خاص (کلیدواژههایی را که برای آنها پیشنهاد میدهید مشخصتر و هدفمندتر کنید).
3- بازنویسی توضیحات متا، برای اینکه مرتبطتر و جذابتر به نظر برسند.
4- بهروزرسانی عناصر طراحی بصری تبلیغات خود در صورت لزوم (رنگها، تصاویر و غیره).
5- نسخه تبلیغاتی خود را بهبود بخشید و آن را بهینه کنید.
6- با قراردادن کمپینهای تبلیغاتی خود در مقابل کسانی که میخواهید از آنها توجه داشته باشید، به مخاطبان هدف خود برسید
7- تبلیغات خود را بیشتر تست کنید، بهخصوص تست A/B
8- مخاطبان خود را درک کنید، بهصورت مداوم در حال یادگیری زبان و اصطلاحات آنها باشید و مستقیماً با مشتریان خود صحبت کنید تا ببینید آنها چه میخواهند.
وقتی صحبت از کمپینهای PPC به میان میآید، موتورهای جستجو تمایل دارند تبلیغات پولی PPC و پیوندهایی را که CTR خوبی دارند، ترجیح دهند، بنابراین باید همیشه تلاش کنید تا نرخ کلیک را بهبود ببخشید، زیرا میتواند اثر تجمعی داشته باشد.
ممکن است بتوانید نرخ کلیک PPC خود را با اندازهگیری CTR دو تبلیغ متفاوتی که برای یک محصول یا خدمات ایجاد کردهاید (تست تقسیم) بهبود بخشید.
این میتواند به شما نشان دهد که کدام نوع تبلیغ برای شما بهتر عمل میکند، آیا مشتریان بالقوه ممکن است به بنر شما بیتوجهی کنند، یا آیا عنوان کلیک شما به نفع شما است یا این که بر علیه شما است، یا اینکه برچسب کلیک شما در حال افزایش تعامل است یا خیر.
چنین اطلاعاتی به شما امکان میدهد تا نسخه تبلیغاتی آینده را بهینه کنید تا CTR و تبدیلها را بیشتر کنید.
یک کمپین بهینهسازی موتور جستجو، هدف نهاییاش رتبهبندی در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است.
برای بهدستآوردن سرنخهای ارزشمند از گوگل و سایر منابع جستجو، باید روی بهبود نرخ کلیک ارگانیک خودکار کنید.
CTR علاوه بر اینکه نشان میدهد تبلیغات، محتوا و صفحات وب شما چقدر به جستجوگران مرتبط است، همچنین بر رتبهبندی موتورهای جستجو بهصورت ارگانیک و در جستجوی پولی نیز تأثیر میگذارد.
الگوریتم رتبهبندی گوگل تعیین میکند که تبلیغ یا صفحه وب شما در کجای صفحه جستجو نمایش داده شود. این بر تعداد افرادی که وبسایت شما را مشاهده میکنند و در نهایت کلیک میکنند و با آن درگیر میشوند تأثیر میگذارد. نرخ کلیک تأثیر زیادی بر رفاه کسبوکار آنلاین شما دارد.
سی تی آر میتواند به بازاریابان کمک کند تا تصویری بسازند که هنگام محاسبه معیارهای مربوط به بازگشت سرمایه، مانند هزینه بهازای خرید (CPA)، هزینه موثر برای هر خرید/عمل (eCPA)، هزینه هر اقدام، هزینه بهازای هر کلیک (CPC)، هزینه بهازای سرنخ، هزینه بهازای نمایش (CPI) و درآمد در هر میلیون (RPM) کار راحت تری داشته باشند.
علاوه بر اندازهگیری CTR برای جستجو و تبلیغات آنلاین، بازاریابان دیجیتال اغلب باید بر نرخ کلیک ایمیل و نرخ کلیک خبرنامه خود نظارت داشته باشند.
دانستن نرخ کلیک شما همچنین میتواند به شما در تصمیمگیری آگاهانه در مورد چگونگی بهبود تبلیغات کمک کند.
برای هر کمپین بازاریابی اینترنتی، CTR یک معیار مفید برای تجزیهوتحلیل عملکرد کلمات کلیدی، توضیحات متا و تبلیغات شما است. علاوه بر این موارد، نرخ کلیک در نهایت میتواند بر قیمت نهایی شما تأثیر بگذارد، بنابراین معیاری است که ارزش توجه به آن را دارد!
شما میتوانید از خدمات سئو سایت، تولید محتوا در اینستاگرام، تبلیغات در اینستاگرام همچنین طراحی سایت فروشگاهی وب جوان آگاه شوید و یا از طریق 02191035254 ثبت سفارش نمایید.
هرچه نرخ کلیک شما از سمت موتورهای جستجو بالاتر برود اعتبار بهتری نزد گوگل میگیرید، همچنین در کمپینهای تبلیغاتی نیز دانستن نرخ کلیک تبلیغات خود میتوانید بهترین اقدامات را انجام داده و نتیجه مطلوبتری بگیرید.
ما در این مقاله به بررسی 8 روش برای افزایش نرخ کلیک سایت خود و بهبود آن پرداختهایم که هرکدام به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.