محتوای باریک (Thin Content) چیست؟

محتوای باریک (Thin Content) چیست؟

محتوای باریک (Thin Content) چیست؟

موتورهای جستجو دائماً در حال جستجوی وب برای یافتن و فهرست‌بندی مطالب جدید هستند تا کاربران خود را راضی نگه دارند. مدیران وب‌سایت دائماً سعی می‌کنند محتوای جدیدی ایجاد کنند تا رقبای خود را دور بزنند و به موتورهای جستجو دلایل بیشتری برای بازدید مجدد از وب‌سایت خود و حفظ تعامل کاربران خود بدهند.
محتوای نازک محتوایی است که تنها باهدف دست‌کاری رتبه‌بندی صفحه منتشر می‌شود و هیچ ارزش واقعی به کاربر اضافه نمی‌کند. کوتاه است و معتبر نیست و برای معنادار و خواندن آن دقت خاصی صورت نگرفته است.

Thin Content محتوایی است که ارزش کمی برای کاربر دارد یا اصلاً ارزش ندارد. گوگل صفحات ورودی، صفحات وابسته باکیفیت پایین یا صفحاتی با محتوای بسیار کم یا بدون صفحات کوچک را صفحات محتوای نازک می‌داند.

اما شما نباید در دام تولید محتوای بسیار مشابه مانند: صفحات غیراصلی، صفحات با محتوای بریده شده و تکراری اسیر شوید؛ علاوه بر این، گوگل صفحاتی را که دارای کلمات کلیدی هستند نیز دوست ندارد. گوگل هوشمندتر شده است و یاد گرفته است که بین محتوای ارزشمند و کم‌کیفیت تمایز قائل شود، به‌ویژه از زمان الگوریتم گوگل پاندا.

گوگل سعی می‌کند بهترین نتایج را باهدف جستجوی کاربر مطابقت دهد. اگر می‌خواهید رتبه بالایی داشته باشید ، باید Google را متقاعد کنید که به سوالات کاربران پاسخ دهد. محتوای نازک به ندرت برای Google به‌عنوان بهترین نتیجه واجد شرایط است. حداقل گوگل باید بداند که صفحه شما در مورد چه چیزی می‌داند که آیا باید نتیجه شما را به کاربر نشان دهد یا خیر؛ بنابراین سعی کنید نسخه ای لذت بخش و آموزنده بنویسید تا در درجه اول کاربران و بعد گوگل را خوشحال کنید.

اگر درباره موضوعی که دوست دارید می‌نویسید و همه چیز را درباره آن می‌دانید، به‌راحتی می‌توانید به گوگل نشان دهید که صفحات شما حاوی پاسخ تخصصی موردنظر خودتان است!

Thin Content می‌تواند بر رتبه‌بندی جستجوی شما و تجربه کاربری سایت تأثیر منفی بگذارد و کاربران را حریص و کنجکاو می‌کند. در این مقاله از وب جوان نحوه پیداکردن و رفع آن را برایتان آماده کرده‌ایم.

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

محتوای باریک به چه معناست!؟

قطع به‌یقین تابه‌حال در گشت‌وگذارهای اینترنتی‌تان به‌اصطلاح “محتوای نازک” که محتوایی را ارائه می‌دهد را مشاهده می‌کنید که ارزش کمی دارد یا هیچ ارزشی ندارد. با کمبود کیفیت و حل نکردن چیزی برای خواننده، محتوای نازک جستجوگران را گرسنه‌تر می‌کند.

محتوای نازک معادل آنفولانزا در بازاریابی دیجیتال امروز است. مضطرب است و سریع پخش می‌شود. انتشار محتوای نازک در وب‌سایت شما می‌تواند به تصویر مارک شما آسیب برساند، مانع از اقدام خوانندگان شود و باعث شود اعتماد موتورهای جستجو به نام تجاری شما از بین برود.

در روزهایی که تب‌وتاب پرکردن و پنهان کردن کلمات کلیدی رواج یافته، وب‌سایت‌های کم‌ارزش توانستند در جستجوی کلیدواژه‌های رقابتی در موتورهای جستجو در نتایج برتر رتبه‌بندی شوند؛ و این کلمات کلیدی به شرکت‌ها کمک کرد تا خطوط نهایی خود را بیش از حد شارژ کنند.

در آن زمان، بسیاری از صاحبان مشاغل ، متخصصان SEO و تیم های بازاریابی، محتوا نازک را از وب‌سایت‌های ارزشمند حذف کردند و از تاکتیک های ایجاد پیوند سایه دار استفاده کردند تا رتبه محتوای خود را بالاتر از خالقان محتوای اصلی قرار دهند.

این Thin Content ، در میان سایر تاکتیک های SEO ناخواسته ، باعث شد گوگل اولین به‌روزرسانی الگوریتم Panda خود را در فوریه 2011 منتشر کند. به‌روزرسانی پاندا یک هدف ساده داشت: جلوگیری از رتبه‌بندی وب‌سایت‌های باکیفیت پایین در نتایج جستجو.

این به‌روزرسانی شیوه‌های محتوای شلخته شامل محتوای تکراری و کپی نویسی باکیفیت پایین را جریمه می‌کند که نتوانسته است راه‌حلی مناسب برای درخواست جستجوی کاربر ارائه دهد.

گوگل به طور مداوم به‌روزرسانی الگوریتم‌ها را منتشر می‌کند و اکنون دستورالعمل های E-A-T (تخصص ، اعتبار ، صحت) را ارائه می‌دهد که هر وب‌سایت باید از آن پیروی کند.

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

چگونه صفحاتی با محتوای نازک را بیابیم؟

اولین قدم این است که صفحات وب‌سایت خود را یکی‌یکی مرور کرده و این را به‌خاطر داشته باشیم که:

صفحاتی که محتوای متنی کمی دارند یا فاقد آن هستند.

صفحاتی که دارای محتوای خودکار هستند.

صفحاتی که ماه‌ها پیش منتشر شده‌اند اما رتبه و ترافیکی ندارند.

صفحات دارای محتوای تکراری (شامل دسته‌بندی و صفحات برچسب)

صفحات فرود با محتوای تکراری (از جمله صفحات مورد استفاده برای PPC یا سایر کمپین های مرتبط با SEO هستند.)

صفحات با نرخ پرش بالا

بیشترین شانس برای محتوای نازک را دارا هستند.

بیشتر بخوانید : اهداف سئو چیست ؟

محتوای نازک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محتوای تکراری:

(هرچند برخی تکراری نیستند، اما به دلیل اشتباهات فنی مانند عدم هدایت صحیح HTTP به HTTPS) تکراری تلقی می‌شوند.

ما درک می‌کنیم که هر موقعیتی متفاوت است و همیشه نمی‌توان یک متن مفصل در مورد همه چیز نوشت. به‌عنوان‌مثال، اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که صدها قطعه مختلف رایانه می‌فروشد، نوشتن یک متن گسترده در مورد همه چیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما حداقل اطمینان حاصل کنید که هر صفحه به‌جای تصویر و دکمه خرید در کنار قیمت، دارای محتوای مقدماتی اصلی باشد. اگر محصولات زیادی را می‌فروشید که بسیار شبیه به هم هستند، می‌توانید به‌جای صفحه محصول، صفحه دسته‌بندی را بهینه‌سازی کنید یا از موارد متعارف برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری استفاده کنید.

محتوای کپی شده:

محتوا از وب‌سایت دیگری برداشته شده است یعنی یا کپی (چسبانده شده است) و یا معمولاً با کمی بازنویسی یا ترتیب مجدد نوشته شده است.

افزونه Yoast SEO به شما کمک می‌کند یک کپی عالی بنویسید. این افزونه این کار را با ارائه بررسی‌های تجزیه‌وتحلیل محتوا انجام می‌دهد. یکی از این بررسی‌ها نوشتن حداقل 300 کلمه در هر صفحه یا پست است. افزونه YOAST همچنین بررسی می‌کند که آیا قبلاً از کلمه کلیدی مشابه استفاده نکرده‌اید که به شما کمک می‌کند محتوای مشابه را بارهاوبارها ایجاد نکنید. نکته دیگر که برای این کار مفید است، بررسی چگالی کلمات کلیدی شما است. اگر نمره شما بسیار بالا است، احتمالاً کلمه کلیدی خود را در کپی خود قرار می‌دهید و به آن احساس غیرطبیعی می‌دهید؛ بنابراین مطمئن شوید که حداقل این بخش‌ها سبز هستند.

محتوای تولید شده خودکار:

فناوری بالا خوب است و اکثریت از آن استقبال می‌کنیم، اما هیچ ابزاری هرگز جایگزین نویسنده انسانی نخواهد شد، به‌ویژه نویسنده‌ای که در این زمینه آگاه و مشتاق باشد.

بیشتر بخوانید : ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت

صفحات وابسته ارزشمند

صفحات درب ورودی:

سایت‌هایی که صفحات ورودی آنها یک مشکل بزرگ دارند و تشخیص آنها آسان است. گوگل این موارد را چنین توصیف می‌کند:

– داشتن چندین نام دامنه یا صفحات هدف در مناطق یا شهرهای خاصی که کاربران را به یک صفحه هدایت می‌کند.

– صفحاتی که بازدیدکنندگان را به قسمت قابل‌استفاده واقعی یا مربوط به سایت شما هدایت می‌کند.

– صفحات تقریباً مشابهی که به نتایج جستجو نزدیک‌تر از یک سلسله‌مراتب قابل مرور و مشخص هستند.

هر یک از موارد فوق در مورد محتوای نازک می‌تواند باعث کاهش رتبه وب‌سایت شما شود.

رسیدگی به محتوا اولین قدم برای معکوس کردن جریان منفی رتبه‌بندی‌ها به مثبت است. بسیاری از متخصصان SEO فقط با یک ممیزی فنی سئو شروع می‌کنند  که برای موفقیت در جستجو بسیار مهم است. اما ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا دریابید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند.

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

نحوه بررسی و تجزیه‌وتحلیل محتوای سایت خود

1- دریافت تصویر بزرگ:

سعی کنید کارتان را با یک رویکرد انسانی شروع کنید:

– از دستور اپراتور سایت برای مرور سریع آنچه که در آن قرار دارید استفاده کنید.

– تعداد صفحات فهرست شده را مشاهده کنید.

– یک نگاه اجمالی به عناوین، توضیحات متا و ساختارهای URL بیاندازید.

به یاد داشته باشید که نتایج اپراتور سایت به ترتیب اهمیت ندارند و گاهی اوقات SERPها بسیار متفاوت از آنچه برای یک جستجوی جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی خاص به نظر می‌رسید، هستند.

در اینجا باید اصل 80/20 را به کار بگیرید تا بتوانید بیشترین ارزش را از قبل به مشتری ارائه دهید.

از صاحب مشاغل بپرسید که بالاترین صفحات ROI چیست و روی آنها تمرکز کنید.

با استفاده از Google Analytics یا یک ابزار شخص ثالث، صفحات پرترافیک را بررسی کنید. برای شروع هرگونه ممیزی محتوا، می‌خواهید تمرکز بر روی آنها باشد.

2- مطالب را بخوانید:

شما تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از صاحبان وب‌سایت در مورد آنچه که در وب‌سایت‌های خود هست بی‌اطلاع هستند. البته این یک مشکل بزرگ است، زیرا محتوای آنلاین نشان می‌دهد که شما واقعاً چه کسی هستید.

توجه خود را بر کیفیت و ارتباط آن صفحه خاص (نه تعداد کلمات) متمرکز کنید. محتوای طولانی لزوماً رتبه بهتری ندارد؛ موضوع کیفیت و ارتباط است. بهترین محتوا می‌تواند چیزی را در 250 کلمه در مقابل یک مقاله 2500 کلمه‌ای که به‌صورت ناهنجار نوشته شده بیان کند.

بیشتر ببینید : طراحی سایت فروشگاهی و خدمات سئو سایت

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

3- هرگونه مشکل محتوای تکراری را برطرف کنید

دو ابزار این کار را برای شما آسان می‌کند: Copyscape و Screaming Frog هستند.

با استفاده از Copyscape می‌توانید وارد دامنه شوید و هرگونه تهدید محتوای تکراری را به‌سرعت تشخیص دهید. مسائل مربوط به محتوای تکراری همیشه نگران وب‌سایت‌هایی با وبلاگ باکیفیت هستند.

اوضاع برای سازمان‌های خبری که ماهانه صدها داستان ارسال می‌کنند بسیار بدتر می‌شود.

ابزار دیگر Screaming Frog است که وب‌سایت را خزیده و داده های هر URL را از عناوین صفحات گرفته تا توضیحات متا تا عناصر متعارف تا تغییر مسیرها ارائه می‌دهد (نسخه رایگان 500 آدرس اینترنتی را ارائه می‌دهد که معمولاً برای SMBها کافی است).

در اینجا، می‌توانید تگ‌های عنوان تکراری را بررسی کنید که سیگنال محتوای تکراری را به موتورهای جستجو ارسال می‌کند.

یکی دیگر از ترفندهای ارزشمند با Screaming Frog مرتب سازی بر اساس تعداد کلمات است. ابتدا روی صفحات با کمترین کلمه تمرکز کنید و تعداد کلمات را با عملکرد آن صفحه مقایسه کنید. می‌توانید مهندسی معکوس را در اینجا انجام دهید و اولویت ها را از بدترین و بهترین صفحات با اولویت قرار دهید. تقویت محتوا با یک استراتژی کلید واژه قوی می‌تواند به افزایش آن صفحه و حتی سریعتر کمک کند.

در مورد صفحات با محتوای تولید شده خودکار و صفحات ورودی، آنچه لازم است برای خلاص شدن از آنها انجام دهید.

اگر این به معنای بازنویسی کلی صفحه‌ای است که به‌صورت خودکار ایجاد می‌شود یا سایر دامنه‌ها را به وب‌سایت اصلی خود نشان نمی‌دهید، فقط این کار را انجام دهید. در درازمدت به شما کمک خواهد کرد.

همچنین، اگر صفحات وابسته ضعیفی دارید، همکاری با آن وابسته را برای ایجاد محتوای قوی‌تر توضیح دهید و توضیح دهید که این کار برای افزایش درآمد برای هر دو طرف بهترین است.

بیشتر بخوانید : تکنیک های تیتر نویسی در سئو و تولید محتوا

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

چگونه می‌توان صفحات یا پست‌هایی با محتوای نازک را تعمیر کرد؟

هنگامی که تشخیص دادید کدام صفحات دارای محتوای نازک هستند، یک لیست اولویت بندی شده براساس ROI ایجاد کنید. با صفحاتی شروع کنید که بیشترین بازده سرمایه را تولید می‌کنند، سپس از صفحاتی که باید بازدهی بیشتری داشته باشند به صفحات کم اهمیت تر بروید (هرچند هیچ صفحه‌ای نباید در هیچ وب‌سایتی بی ربط باشد!).

برای وب‌سایت‌هایی با صدها یا هزاران صفحه، این ممکن است یک کار بزرگ باشد. اما از آن به‌عنوان فرصتی برای تقویت بیشتر SEO کلی وب‌سایت خود نگاه کنید، زیرا به استراتژی به‌روز پایبند خواهید بود.

به‌خاطر داشته باشید که سئوی قوی همچنین اعتبار کلی برند شما را در نظر مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد زیرا افرادی که رتبه خوبی دارند تمایل به جلب احترام دارند.

میزان کار شما برای هر بخش یک تصمیم صفحه به صفحه است که ما بر اساس بودجه آن تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ و هشدار داده می‌شود که برخی از محتواها ممکن است نیاز به حذف کامل یا بازنویسی کامل داشته باشند.

در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین مسائل تکنولوژیکی که می‌تواند سیگنال‌های محتوای نازک را به موتورهای جستجو ارسال کند و نحوه حل آنها را توضیح دهد برایتان آورده‌ایم.

آدرس‌های اینترنتی در مقابل آدرس‌های غیر www :

تنها یک URL ترجیح داده شود که برای متخصصان SEO بسیار اساسی به نظر می رسد اما گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. همیشه نسخه ناخواسته 301 را به نسخه اصلی ترجیحی تغییر مسیر دهید.

HTTP در مقابل HTTPS:

اطمینان حاصل کنید که همه پیوندهای داخلی HTTP به نسخه HTTPS هدایت می‌شوند.

صفحات دسته نازک:

برخی از شرکت‌های مبتنی بر محصول دارای صدها صفحه دسته‌بندی هستند و برخی ممکن است فقط چند مورد را در برداشته باشند که ممکن است به‌عنوان محتوای نازک در موتورهای جستجو ظاهر شوند. یا می‌توانید خود دسته را خرد کنید یا آن را فهرست‌بندی نکنید.

چاپ صفحات:

اگر وب‌سایت صفحات دوستدار چاپ را ارائه می‌دهد، به دلیل ایجاد آدرس‌های اینترنتی چاپی، می‌تواند محتوای تکراری ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که آدرس‌های چاپی را با robots.txt یا متا تگ robots مسدود کنید.

بیشتر بدانید : طراحی سایت وردپرسی در تهران

محتوای باریک یا Thin Content چیست و چگونه باید تجزیه و تحلیل کرد ؟ | وب جوان

نظر درباره صفحه‌بندی:

بر اساس رتبه‌بندی میزبانی وب‌سایت، 1.83 میلیارد وب‌سایت آنلاین وجود دارد. وردپرس بر سیستم‌عامل‌های مدیریت محتوا (CMS) غلبه دارد و 60.4 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. مشکل اصلی وردپرس این است که امکان صفحه‌بندی نظر را فراهم می‌کند، به این معنی که برای هر نظر جدید در همان مقاله یک آدرس اینترنتی جدید ایجاد می‌شود. راه‌حل ساده است؛ خاموشش کن. هرگز صفحه‌بندی نظرات در وردپرس یا هر CMS دیگر را مجاز نگذارید ، یا مطمئن نشوید که یک برچسب متعارف وجود دارد که به URL مقاله اصلی هدایت می‌شود.

وب‌سایت موبایل:

اگرچه این بخش عمدتاً مربوط به گذشته است، اما به دلیل اینکه (تقریباً) همه کسانی که اولین طراحی موبایل را دارند، می‌دانند که برخی از وب‌سایت‌ها از زیر دامنه‌هایی که برای کاربران تلفن همراه استفاده می‌کنند (m.example.com) می‌تواند باعث هجوم مسائل محتوای تکراری شود. اگر این‌طور است، مطمئن شوید که برچسب‌های متعارف مناسب در محل قرار گرفته‌اند که به نسخه دسکتاپ بازمی‌گردند.

جمع‌بندی

محتوای نازک می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای وب‌سایت‌ها ایجاد کند، چه آن‌هایی که چند ده صفحه دارند و چه وب‌سایت‌هایی که شامل هزاران صفحه می‌شوند.

اکنون که دقیقاً می‌دانید محتوای نازک چیست و در مورد آن چه باید بکنید، می‌توانید مشکلات خود را تشخیص داده و دست‌به‌کار شوید.

درحالی‌که صفحات نازکتان گسترش می‌یابد، زمان بسیار خوبی برای ایجاد یک استراتژی محتوا به‌روز بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی به‌روز است.

همچنین، ممیزی محتوا را بخشی از مراسم سالانه خودتان قرار دهید. ممکن است برخی از مشکلات جدی وجود داشته باشد که باید برای اولین‌بار حل شود، اما از بروز هرگونه مشکلی در آینده جلوگیری می‌کند.

برای سایت‌های بزرگ‌تر، ممکن است بخواهید محتوا را به‌صورت سه‌ماهه ممیزی کنید و به دنبال فرصت‌هایی برای تازه کردن محتوا با آخرین داده‌ها و پیوندهای جدید باشید.

سوالات متداول درباره محتوای باریک

محتوای باریک یا محتوای نازک (Thin Content) چیست؟

محتوای نازک محتوایی است که تنها باهدف دست‌کاری رتبه‌بندی صفحه منتشر می‌شود و هیچ ارزش واقعی به کاربر اضافه نمی‌کند. کوتاه است و معتبر نیست و برای معنادار و خواندن آن دقت خاصی صورت نگرفته است.

چگونه محتوای سایت خودمان را از نظر محتوای باریک بررسی کنیم؟

شما با استفاده از سه روش ” 1.دریافت تصویر بزرگ از کسب و کار خود، 2.خواندن مطالب و اصلاح آن‌ها، 3.برطرف سازی محتوا و آدرس های تکراری! ” می‌توانید محتوای سایت خود را تجزیه و تحلیل نمایید و مشکلات آن را نیز برطرف سازید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها