همخواری یا کنیبالیزیشن در سئو (Cannibalization) چیست؟

همخواری یا کنیبالیزیشن در سئو (Cannibalization) چیست؟

همخواری یا کنیبالیزیشن در سئو (Cannibalization) چیست؟

اگرچند سالی است که وب‌سایت خود را اداره می‌کنید، احتمالاً چندین صفحه/پست برخورده‌اید که موضوع یا کلمه کلیدی یکسانی را هدف قرار داده‌اند. این به این دلیل است که ما کلمات کلیدی یکسان را در هر دو صفحه هدف قرار می‌دهیم و رتبه‌بندی می‌کنیم. همخواری دقیقاً با این بخش سروکار دارد. این تصور غلط رایج وجود دارد که هرچه تعداد صفحات بیشتری برای یک کلمه کلیدی داشته باشید، رتبه بهتری برای آن کلمه کلیدی خواهید داشت.

کلمه کلیدی همخواری برای زمانی است که یک وب‌سایت واحد (به‌عنوان‌مثال webjavan.com) ناخواسته کلمه کلیدی یکسانی را در چندین پست یا صفحه مورد هدف قرار می‌دهد.

به‌عبارت‌دیگر، رمزگشایی برای اینکه کدام صفحه (در صورت وجود) در یک کلمه کلیدی خاص باشد برای گوگل دشوار می‌شود. در نتیجه، گاهی هیچ یک از صفحات برای کلمه کلیدی موردنظر رتبه‌بندی نمی‌شوند. در واقع، هدف قراردادن یک اصطلاح خاص در چندین صفحه تقریباً همیشه نتیجه معکوس دارد. دلیلش هم مشخص است، وقتی چندین صفحه را برای کلمه کلیدی یکسان رتبه‌بندی می‌کنید، در واقع با خودتان رقابت می‌کنید؛ در نتیجه ، هر صفحه دارای CTR پایین تر، قدرت کاهش یافته و نرخ تبدیل پایین تر از یک صفحه تلفیقی خواهد بود.

چرا به این عمل همخواری یا کنیبالیزیشن می‌گویند ؟

کلمه کلیدی cannibalization به این دلیل نامیده می‌شود که شما نتایج خود را “همخوار” می‌کنید، یعنی شما CTR ، پیوندها ، محتوا و تبدیل‌ها را بین دو صفحه که باید در یک صفحه باشند تقسیم می‌کنید.

هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، وسعت یا عمق دانش خود را به Google نشان نمی‌دهید و قدرت سایت خود را برای آن پرس‌وجو ارتقا نداده‌اید؛ در عوض، از گوگل می‌خواهید صفحات شما را در برابر یکدیگر وزن کند و انتخاب کند که به نظر او کدام کلمات کلیدی مناسب‌تر است.

به‌عنوان‌مثال، اگر وب‌سایت شما کفش می‌فروشد و “کفش” تنها کلمه کلیدی موردنظر شما است، در اصل به گوگل می‌گویید که هر صفحه‌ای مربوط به “کفش” است، صرف‌نظر از اینکه کفش کوهنوردی، کفش تنیس، کفش ورزشی و غیره است هدف قرار دهد.

برخی معتقدند داشتن چندین صفحه برای یک عبارت، موتورهای جستجو را گیج می‌کند. کل این ایده تا حدودی کذب است؛ موتورهای جستجو می‌دانند که در صفحات وب جداگانه چه چیزی وجود دارد. کاربران فکر می‌کنند مواقعی وجود دارد که گوگل صفحه اشتباهی را برای یک عبارت جستجو نشان می‌دهد، اما این نیز درست نیست. آنچه شما بهترین و مرتبط‌ترین صفحه خود را برای یک پرس‌وجو می‌دانید ممکن است آن چیزی نباشد که موتورهای جستجو بیشترین ارتباط را با آن دارند. هدف جستجو در اینجا بسیار مهم است. اگر صفحه شما اطلاعات مربوطه را ندارد یا درمورد مقالات یا صفحات اطلاعاتی ویکی‌پدیا احاطه شده است، به‌احتمال زیاد صفحات شما نمایش داده نمی‌شوند.

گوگل هوشمند است و تقریباً همیشه متوجه می‌شود که صفحه شما در مورد چیست و آیا با جستجوی یک عبارت خاص مطابقت دارد یا خیر.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

همخواری مساوی است با کاهش فروش محصولات!

همخواری به ازدست‌دادن فروش محصول به دلیل انتشار محصول جدید ایجاد شده اشاره دارد. به‌عبارت‌دیگر، یک خط تولید تازه معرفی شده ممکن است به‌جای به‌دست‌آوردن سهم کلی بازار برای شرکت، سهم بازار را از خط تولید موجود حذف کند.

همخواری محصول پدیده‌ای است که می‌تواند هر کسب‌وکار یا سازمانی را صرف‌نظر از محصول تحت تأثیر قرار دهد. حتی با یک برنامه بازاریابی دقیق و خاص، هنوز هم می‌توان همخواری را انجام داد. همه اینها به واکنش پایه مصرف‌کننده و دریافت واقعی محصول بستگی دارد. معمولاً این امر زمانی اتفاق می‌افتد که دو محصول بسیار شبیه به یکدیگر ایجاد شده یا مصرف‌کنندگان یکسان را آرام کنند. این امر در گروه‌های بزرگ و معمولی متداول است، زیرا فراوانی محصولات از پیش موجود آنها به‌راحتی می‌تواند به طرق غیرقابل‌پیش‌بینی تحت تأثیر هرگونه پیشرفت جدید قرار گیرد.

مثالی برای بیان همخواری یا کنیبالیزیشن

یک کارخانه بزرگ تولید کفش، در حال حاضر دو خط تولید دارد: کفش ورزشی فوتبال و کفش کوهستانی. از امروز، آنها 100،000 دلار درآمد از کفش کوهستانی و 400،000 دلار از کفش ورزشی فوتبال دریافت می‌کنند. باتوجه‌به موفقیت کفش‌های ورزشی، مدیرعامل جدید تصمیم می‌گیرد روی کفش ورزشی بسکتبال تمرکز کند. او تولید و بازاریابی کفش ورزشی بسکتبال را سفارش می‌دهد. این کفش‌های ورزشی جدید باکیفیت بالا هستند و موردتوجه گروه‌های متمرکز قرار می‌گیرند.

بااین‌حال، یک‌بار در بازار، یک پدیده جالب رخ داد: کفش کوهستانی هنوز 100000 دلار درآمد داشت و کفش ورزشی فوتبال نیز 300000 دلار درآمد داشتند درحالی‌که کفش ورزشی بسکتبال در سال آینده فقط 50،000 دلار فروختند. به‌طورکلی، معرفی این خط تولید جدید نه‌تنها برای درآمد کلی مضر است، بلکه به طور خاص برای خط کفش فوتبال نیز مضر است.

این نمونه‌ای از همخواری بازار است، جایی که محصول تازه معرفی شده در واقع روی محصولات فعلی تأثیر منفی می‌گذارد. این به این دلیل است که دو محصول مشابه تقریباً نیازهای یکسانی از مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند و بنابراین پایه سود شرکت را گسترش نمی‌دهند.

بنابراین همخواری اساساً جایی است که یک سایت دارای دو آدرس اینترنتی رقیب است. پس شاید ما فکر می‌کنیم که سایت ارزش ویژه خود را بین دو نشانی اینترنتی متفاوت خود تقسیم می‌کند، یا شاید گوگل در مورد اینکه کدام را نشان دهد دچار سردرگمی شده است، یا شاید گوگل آن را مشکل محتوای تکراری یا چیزی شبیه به آن می‌داند. به هر طریقی، سایت در نتیجه داشتن دو آدرس اینترنتی عملکرد کمتری دارد.

برویم تا با یکی دیگر از مدل‌های همخواری آشنا شویم:

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

همخواری کلاسیک (Classic cannibalization)

مورد همخواری کلاسیک، واقعاً واضح و آشکار است؛ نمودار این همخواری را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

این همخواری نوعی از نمودار است که بسیاری از نرم‌افزارهای ردیابی رتبه را در آن مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید زمان و روزهای هفته را که در محور پایین حرکت می‌کنند را مشاهده کنید. حال ما رتبه‌ای را کسب کرده‌ایم و بدیهی است که می‌خواهیم تا آنجا که ممکن است بالاتر و نزدیک به موقعیت اول باشیم.

ما در اینجا دو URL را می‌بینیم که دارای کد رنگی (سبز و قرمز) هستند. هنگامی که یکی از آنها رتبه‌بندی می‌شود، دیگری فقط به فراموشی می‌افتد، حتی در 100 کشور برتر نیز قرار نمی‌گیرد. فقط یکی در همان زمان ظاهر می‌شود و آنها به نوعی در SERP جایگزین یکدیگر می‌شوند. وقتی چنین رفتاری را می‌بینیم، می‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم که آنچه می‌بینیم نوعی همخواری است.

6 اثر منفی کلمات کلیدی همخوار که بر سئو شما می‌گذارد

متأسفانه، همخواری کلمه کلیدی پیامدهای فاجعه باری برای سئو سایت شما دارد. بسیاری از افرادی که از کلمات کلیدی همخواری رنج می‌برند حتی نمی‌دانند که چیزی اشتباه است یا نه.

آنها حتی ممکن است خوشحال باشند که یک صفحه در رتبه پنجم و ششم برای کلمات کلیدی موردنظر خود قرار می‌گیرد، بدون اینکه متوجه شوند که یک صفحه معتبر احتمالاً رتبه و تبدیل بالاتر و بهتری را نسبت به آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید : سئو چیست و چه کاربردی دارد ؟

1- شما در حال کاهش قدرت صفحه خود هستید

به‌جای داشتن یک صفحه بسیار معتبر ، شما CTR خود را به چندین صفحه متوسط ​​مرتبط تقسیم می‌کنید. در اصل ، شما صفحات خود را به رقیب تبدیل کرده اید و اکنون برای مشاهده صفحات و رتبه های SERP مبارزه می‌کنید.

2- شما لینک ها و Anchor Text خود را رقیق ونرم تر می‌کنید

پیوندهایی که می‌توانستند به یک منبع تلفیقی اطلاعات برسند، اکنون بین دو یا چند صفحه تقسیم می‌شوند. به طور مشابه، متن انکر تکست و لینک‌های داخلی شما بازدیدکنندگان را به‌جای یک صفحه معتبر با یک موضوع، به چندین صفحه مختلف هدایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید : انواع انکر تکست چیست ؟

3- گوگل ممکن است صفحه مربوطه را بی‌ارزش کند

کلمات کلیدی یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانیم به Google کمک کنیم بفهمد صفحات ما در مورد چیست. اگر همه کلمات کلیدی شما یکسان باشند، گوگل سعی می‌کند بفهمد کدام صفحه مناسب‌ترین صفحه است و اگر محتوای شما بیش از حد شبیه به هم باشد، ممکن است اشتباهی رخ دهد.

4- شما بودجه خزیدن خود را هدر می‌دهید

بودجه خزیدن شما تعداد دفعاتی است که عنکبوت موتور جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص وب‌سایت شما را خزیده است. داشتن چندین صفحه اختصاص‌داده‌شده به کلمه کلیدی یکسان باعث خزیدن و فهرست‌بندی صفحاتی می‌شود که موردنیاز نیست. البته لازم به ذکر است که سایت‌های کوچک احتمالاً متوجه تفاوت نمی‌شوند یا هرگز نگران بودجه خزیدن خود نیستند، اما سایت‌های تجارت الکترونیک بزرگ یا فروشندگان با محصولات متعدد متوجه تفاوت می‌شوند.

5- این نشانه کیفیت پایین صفحه است

صفحات متعددی که کلمه کلیدی یکسانی را هدف قرار می‌دهند به کاربران شما می‌گوید که احتمالاً محتوای شما باریک است و همچنین به گوگل نشان می‌دهد که محتوای شما ممکن است با کلمات کلیدی شما در هر صفحه مطابقت نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلمه کلیدی سایت

6- نرخ تبدیل شما آسیب خواهد دید

ناگزیر یکی از صفحات شما بهتر از بقیه تبدیل می‌شود. به‌جای هدایت بازدیدکنندگان جدید به آن صفحه و تبدیل آن به معتبرترین صفحه ممکن، در عوض زمانی که آنها در صفحات کمتر مرتبط قرار می‌گیرند، امتیازات احتمالی خود را از دست می‌دهید.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

نحوه شناسایی کلمات کلیدی همخوار

هنگامی که مشکل را تشخیص دادید، تعمیر کلمه کلیدی cannibalization آسان است.

به‌سادگی یک صفحه گسترده ایجاد کنید که همه URL های مهم سایت شما و کلمات کلیدی مرتبط با آنها را لیست کند. به‌عنوان‌مثال، اگر سایت شما کفش می‌فروشد، صفحه گسترده شما ممکن است به این شکل باشد:

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

همچنین می‌توانید از ابزار نقشه‌برداری کلمات کلیدی استفاده کنید که ممکن است به این شکل باشد:

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

وقتی آدرس های اینترنتی خود و کلمات کلیدی آنها را لیست کردید، لیست را اجرا کرده و به دنبال هرگونه ورودی تکراری باشید. اگر مواردی را مشاهده کردید – به ویژه در صفحات اصلی، احتمالاً از cannibalization کلمه کلیدی رنج می برید. توجه داشته باشید که حتی اگر کلمات کلیدی در برچسب های عنوان شما کلمه کلیدی یکسانی را مورد هدف قرار دهد، همجنس خواری کلمه کلیدی ممکن است رخ دهد، بنابراین آنها را نیز دوباره بررسی کنید.

روش های رفع cannibalization

نحوه حل همخواری یا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی بستگی به ریشه مشکل دارد. بیشتر اوقات، این مسئله فقط مربوط به سازمان است، اما به‌خصوص موارد سرسخت ممکن است شما را ملزم به شکستن 301 ها یا صفحات فرود جدید کند.

1- وب‌سایت خود را بازسازی کنید

ساده‌ترین راه‌حل اغلب این است که معتبرترین صفحه خود را بگیرید و آن را به یک صفحه فرود تبدیل کنید که به سایر تغییرات منحصربه‌فرد که زیر چتر کلمات کلیدی موردنظر شما قرار دارد لینک می‌دهد. اگر به مثال محصول کفش خود بازگردیم، ممکن است منطقی باشد که “کفش” را منبع اصلی متعارف خود قرار دهیم و همه تغییرات خاص‌تر را به آن لینک‌دهیم.

2- ایجاد صفحات فرود جدید

ممکن است فاقد صفحه فرود باشید که تمام صفحات محصول شما را در یک جا ادغام کند.

در این صورت، شما می‌توانید از ایجاد یک صفحه فرود منحصربه‌فرد برای خدمت به‌عنوان صفحه منبع معتبر خود و لینک‌دهی به همه تغییرات خود از آنجا بهره‌مند شوید.

در مثال ما، ممکن است صفحه‌ای به نام “کفش کوهنوردی” و صفحه‌ای دیگر به نام “کفش ورزشی برای مردان” ایجاد کنیم.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

3- محتوای خود را یکپارچه کنید

اگر صفحات شما آن‌قدر منحصربه‌فرد نیستند که بتوانند چندین صفحه را با یک کلمه کلیدی هدف قرار دهند، آنها را در یک صفحه ترکیب کنید.

این فرصتی است برای گرفتن دو صفحه ضعیف و تبدیل آنها به یک منبع معتبرتر. همچنین ممکن است مسائل محتوای نازک را حل کند.

بیشتر بخوانید : چگونه تولید محتوا کنیم ؟

4- کلمات کلیدی جدید را پیدا کنید

در آخر، اگر از قبل دارای صفحات بسیار متنوع و غنی از محتوا هستید و تنها چیزی که وب‌سایت شما از آن رنج می‌برد استراتژی کلمات کلیدی برنامه‌ریزی‌نشده است، شاید تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمات کلیدی جدیدی پیدا کنید.

فقط مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما محتوای صفحه شما را به‌درستی توصیف می‌کنند.

5- از 301 Redirects استفاده کنید

استفاده از 301 به شما امکان می‌دهد با لینک دادن همه صفحات کمتر مرتبط به یک نسخه واحد و معتبرتر، محتوای کنیبالیزیشن خود را یکپارچه کنید. به یاد داشته باشید که این تاکتیک فقط برای صفحاتی با محتوای مشابه و مواردی که با عبارت‌های کلیدی مطابقت دارند مناسب است.

این پنج راه‌حل اکثر موارد cannibalization کلمات کلیدی را برطرف می‌کند، اما اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیک را مدیریت می‌کنید، باید مراقب باشید که چگونه CMS شما محصولات با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف را از هم جدا می‌کند. برخی از برنامه های CMS برای هر تنوع محصول صفحات جداگانه ایجاد می‌کنند.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

سؤالاتی که باید مطرح شوند

اگر می‌خواهید بفهمید که آیا همخواری در جریان است یا خیر، ممکن است برخی از سؤالات را از خودتان بپرسید.

1- آیا فکر می‌کنیم عملکردمان ضعیف است؟

یکی از بهترین سؤالاتی که ممکن است بپرسیم که در سئو مشکل است، این است: آیا فکر می‌کنیم عملکرد ضعیفی داریم؟ تقریباً هر متخصص SEO در جهان احساس می‌کند که سایت خود شایسته رتبه بالاتر است. اما آیا ما نمونه‌های دیگری از کلمات کلیدی بسیار مشابه داریم که در آن فقط یک صفحه داشته باشیم و در آنجا به طور قابل‌توجهی بهتر عمل می‌کنیم؟ یا این‌گونه بوده است که وقتی صفحه دوم را معرفی کردیم ناگهان همه چی خراب شده است؟ اگر چنین رفتاری را ببینیم، ممکن است برخی سوءظن‌ها را برای ما ایجاد شود.

2- آیا صفحات رقیب هر دو ظاهر می‌شوند؟

اگر به نمونه‌هایی از کلمات کلیدی مشابه نگاه کنیم که از نظر هدف مبهم هستند، مثلاً در مورد همبرگر ، اگر SERP برای “بهترین همبرگر” و SERP برای “خرید همبرگر” را داشته باشیم و این دو کلمه کلیدی نتایج کاملاً متفاوتی را نمایش دهند، ممکن است فکر کنیم که ما باید دو صفحه جداگانه در اینجا داشته باشیم و فقط باید مطمئن شویم که آنها به‌وضوح از هم متمایز شده‌اند.

اما اگر در واقع همان صفحاتی را که در آن‌همه کلمات کلیدی ظاهر می‌شود را داشته باشیم، ممکن است بخواهیم یک صفحه را نیز در نظر بگیریم زیرا به نظر می‌رسد این چیزی است که گوگل ترجیح می‌دهد. در واقع تفکیک این اهداف خیلی آسان نیست.

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟ | وب جوان

3- ادغام یا تمایز؟

وقتی فهمیدیم که آیا می‌خواهیم دو صفحه داشته باشیم یا یک صفحه، یا فکر می‌کنیم بهترین راه‌حل در این مورد داشتن دو صفحه یا یک صفحه است، سپس باید تصمیم بگیریم که به سراغ ادغام کردن برویم یا تمایزبخشی را چاشنی کارمان کنیم.

بنابراین اگر فکر می‌کنیم فقط یک صفحه باید وجود داشته باشد، ممکن است بخواهیم دو صفحه خود را برداریم، بهترین مطالب را با هم ترکیب کنیم ، قوی ترین URL را از نظر پیوندها و سابقه و غیره انتخاب کنیم و URL دیگر را به این صفحه ترکیبی هدایت کنیم. که بهترین محتوا را دارد؛ با این کار ما دو صفحه را باهم ادغام کرده‌ایم.

اگر ما دو صفحه می‌خواهیم، بدیهی است که ما نمی‌خواهیم آنها همخوار شوند؛ بنابراین ما باید مطمئن شویم که آنها به‌وضوح متمایز شده‌اند. در حال حاضر آنچه اغلب در اینجا اتفاق می‌افتد یک صفحه تجاری است، مانند صفحه خرید همبرگر Buy Burgers ، از قضا به دلایل سئو ، ممکن است یک بلوک از متن در پایین با تعدادی متن سرمقاله یا SEO در مورد همبرگر وجود داشته باشد و این می‌تواند آن را کاملاً گیج‌کننده کند.

در این صفحه، ممکن است در مرحله‌ای تصمیم گرفته باشیم که می‌خواهیم برخی از محصولات را در آنجا یا چیزی نشان دهیم. ممکن است کاملاً تجاری به نظر برسد؛ بنابراین ما باید مطمئن شویم که اگر بخواهیم هر دوی اینها را داشته باشیم، آنها به‌وضوح با اهداف جداگانه صحبت می‌کنند و حاوی اطلاعات یکسان و کلمات کلیدی مشابه در بیشتر موارد و چنین مواردی نیستند. با این کار ما دو صفحه را از هم متمایز کرده‌ایم.

نتیجه‌گیری

امروزه کلمه cannibalization کلیدی بیش از هر زمان دیگری رایج است.

از قضا قربانیان آن معمولاً مدیران وب هستند که اهمیت سئو را برای کسب‌وکار خود تشخیص می‌دهند، اما درحالی‌که قصد دارند سایت خود را بهینه کنند، به طور کامل نحوه “صحبت‌کردن” به زبان گوگل را درک نمی‌کنند.

خوشبختانه اگر وب‌سایت شما کلمات کلیدی موردنظرتان را در حال خواندن باشد، یافتن راه‌حل دشوار نیست و آسیب دائمی نخواهید دید. با ابزارهای مناسب و نگرش درست ، می‌توانید SEO خود را به خوبی تقویت کنید.

سوالات متداول درباره کنیبالیزیشن یا همخواری در سئو

همخواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست ؟

کنیبالیزیشن یا همخواری (آدم خواری) وقتی رخ می‌دهد که شما دو تا صفحه یکسان با یک موضوع دارید و گوگل هردو را ایندکس کرده و به کاربران نمایش می‌هد.

راه حل برای رفع همخواری در سئو چیست ؟

راه حل های متفاوتی را داراست ولی 5 تا از بهترین راه حل های رفع کنیبالیزیشن در سئو، 1.بازسازی وب سایت خود، 2.ایجاد صفحات فرود یا لیندینگ پیج جدید، 3.یکپارچه سازی محتواهای تکراری، 4.پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و 5.استفاده از ریدایرکت های 301 هستش.

آیا همخواری باعث بیشتر شدن فروش من می‌شود یا کمتر شدن آن ؟

در اکثر اوقات همخواری باعث کاهش و کمتر شدن فروش صاحبان سایت ها می‌شود ولی در برخی اوقات نیز باعث ورودی بیشتر و فروش بیشتر می‌شود. ولی اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم، بیشتر باعث ضرر و زیان صاحبان سایت ها می‌شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها