نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه بهبود می‌یابد؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه بهبود می‌یابد؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه بهبود می‌یابد؟

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، ممکن است اغلب صحبت‌های افرادی را در مورد نرخ تبدیل بشنوید. به‌خصوص در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات، نرخ تبدیل CR یک معیار بسیار مهم است، بنابراین منطقی است که بعضی افراد وسواس زیادی برای نرخ تبدیل به خرج می‌دهند.

در زمینه دیجیتال مارکتینگ، تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یک اقدام یا هدف موردنظر خود را در یک وب‌سایت، اپلیکیشن آنلاین یا دیگر پلتفرم‌های دیجیتال تکمیل کند.

میزان تبدیل ممکن است برای اکثر افراد معنایی نداشته باشد، اما برای بازاریابان مسلماً یکی از مهم‌ترین معیارها است. این کار روشی برای سنجش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی است.

درحالی‌که هزینه به‌ازای کلیک فقط مقدار پولی را که به‌ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید به شما می‌دهد، Conversion Rate به شما می گوید که تلاش‌های بازاریابی شما چقدر کارآمد بوده است که مردم را به انجام کاری که می‌خواهید انجام دهند (این همان چیزی است که تبدیل مشتری نامیده می‌شود).

به‌طورکلی، هر چه کانورسیشن ریت شما بالاتر باشد، تلاش‌های بازاریابی شما کارآمدتر خواهد بود.

در این مقاله از وب جوان قصد داریم شما را با معنای نرخ تبدیل آشنا کنیم و شما را برای نحوه محاسبه آن و بهبود این میزان تبدیل برای سایتتان آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید : کمپین تبلیغاتی چیست ؟

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

نرخ تبدیل

به عبارت ساده، Conversion Rate سایت شما تعداد بازدیدکنندگان بر حسب درصد در وب‌سایت یا صفحه فرود شما است که تبدیل می‌شوند.

هدف بسیاری از تلاش‌های بازاریابی دیجیتال، ایجاد سرنخ است. این اغلب شامل ثبت‌نام و آدرس ایمیل شخصی در هنگام مشترک شدن در خبرنامه سایت شما یا دانلود کتاب الکترونیکی یا سایر محتوای دردار مانند وبینارها یا ارزیابی‌های رایگان است.

تبدیل به معنای هر چیزی است که شما به‌عنوان “هدف” انتخاب می‌کنید. معیار تبدیل تا حد زیادی به اهداف تجاری شما بستگی دارد، یک تبدیل می‌تواند تقریباً هر چیزی باشد.

ما در این قسمت رایج‌ترین انواع تبدیل را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

خرید از سایت شما

ارسال فرم تماس یا سرنخ

دریافت تماس

ورود به یک مکالمه چت آنلاین

واردکردن اشتراک

ثبت‌نام به‌عنوان کاربر

دانلود هر محتوایی

ارتقای برنامه فعلیتان

معیارهای خاص مانند زمان صرف شده، تعداد صفحات دیده شده و غیره.

اقدامات تبدیل زیادی وجود دارند که اینها فقط رایج‌ترین آنها هستند؛ نرخ تبدیل اساساً هر اقدام قابل‌اندازه‌گیری است که مشتری را از نقطه A به نقطه B می‌برد و آنها را به مشتری پرداخت‌کننده شما نزدیک می‌کند.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

چگونه میزان و نرخ تبدیل سایت خودمان را محاسبه کنیم؟

در دنیایی از اصطلاحات پرزرق‌وبرق بازاریابی دیجیتال با تعاریف غیرقابل‌درک، میزان تبدیل یک اصطلاح ساده و جدید برای درک است.

نرخ تبدیل به‌سادگی نرخی است که بازدیدکنندگان سایت شما یک اقدام خاص (تبدیل) را انجام می‌دهند.

این کانورسیشن ریت به‌صورت درصد بیان می‌شود، طوری که با درنظرگرفتن تعداد کل بازدیدهای سایت و تعداد کل بازدیدکنندگانی که هدف را تکمیل کردند.

به‌صورت کلی محاسبه مقدار تبدیل کار چندان سختی نیست. این فقط یک محاسبه ساده است که در آن باید تعداد تبدیل‌هایی را که در یک بازه زمانی معین دریافت کرده‌اید بر تعداد کل بازدیدکنندگان وب‌سایت و صفحه فرود خود تقسیم کنید و در نهایت عدد به‌دست‌آمده را ضربدر 100% کنید.

نرخ تبدیل = (تبدیل / کل بازدیدکنندگان) * 100%

فرض کنید در 30 روز گذشته 12000 بازدیدکننده دریافت کرده‌اید و 1360 تبدیل داشته‌اید. اگر محاسبه را با فرمول بالا انجام دهیم، میزان تبدیل شما 33/11 درصد به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید : نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

نرخ تبدیل فروش

نرخ تبدیل فروش محاسبه می‌کند که چند درصد از بازدیدکنندگان سایت یا صفحه فرود، فروش موردنظر شما را تکمیل می‌کنند.

این نسبت به کانورسیشن ریت سرنخی متفاوت و مستقیم‌تر است، زیرا شما دقیقاً به دنبال یک هدف مشخص هستید.

همه بازاریاب‌ها چیزی را می‌فروشند و در بسیاری از موقعیت‌ها می‌توانید مورد فروش خود را مستقیماً در صفحه فرود ایجاد کنید.

نمونه‌ای از این تبلیغات رسانه‌های اجتماعی برای یک محصول یا دوره‌ای است که به صفحه فرود با سطح فروش هدایت می‌شوند.

تبدیل‌ها در این سناریو کاربرانی هستند که روی تبلیغ کلیک کرده و خرید را دنبال می‌کنند؛ بنابراین، نرخ تبدیل فروش، درصد بازدیدکنندگان سایتی است که از این کمپین واقعاً خرید می‌کنند.

بیشتر بخوانید : روش های ایجاد صفحات فرود عالی

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

چگونه Conversion Rate سایتمان را بهبود ببخشیم؟

صفحه فرود خود را ریسپانسیو (واکنش‌گرا) کنید

اگر در حال اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل، فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام یا حتی لینکدین هستید، باید ترافیک خود را به یک صفحه فرود ارسال کنید.

احتمالاً دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بزرگ‌ترین آنها بهینه‌سازی نرخ تبدیل است.

برای مثال اگر تبلیغی را در اینستاگرام قرار دهید و یک کاربر تلفن همراه فقط باید روی آن کلیک کند تا سایتی را برای خواندن و مرور پیدا کند که «شکسته» یا خیلی کوچک است، هیچ راهی وجود ندارد که شما آن کاربر را تبدیل کنید.

اگر همچنان در حال ارسال ترافیک به صفحه اصلی خود هستید، احتمالاً تعداد زیادی از مشتریان بالقوه جدید را ازدست‌داده‌اید.

توصیه ما به شما این است که یک صفحه فرود اختصاصی برای تبلیغات خود راه‌اندازی کنید.

اطمینان حاصل کنید که صفحه فرود شما (و فرایند کلیک تبدیل) پاسخگو است و برای موبایل بهینه شده است.

بیشتر بخوانید : تعرفه تبلیغات در اینستاگرام

فراخوان‌های عمل خودتان را شفاف کنید

اطمینان حاصل کنید که دکمه تبدیل شما کاملاً قابل‌مشاهده است؛ کاربران ممکن است در حال اسکرول کردن، پیمایش یا کشیدن انگشت باشند، درحالی‌که شما نمی‌خواهید آن‌ها مهم‌ترین عنصر صفحه را از دست بدهند، زیرا استایل آن خیلی واضح است. این کار برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل فوق‌العاده است.

بیشتر بخوانید : فراخوان عمل یا CTA چیست؟

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

تست A/B

شناخته شده ترین راه برای بهینه‌سازی CRO، استفاده از ابزارهای تست A/B است.

اگر ترافیک کافی دارید، می‌توانید مقداری ترافیک را به صفحه فرود A و صفحه فرود B ارسال کنید و معیارهایی داشته باشید تا بدانید کدام صفحه بهترین تبدیل را دارد.

برای اکثر شرکت‌ها، این کارآمدترین روش برای دستیابی به نتایج بهتر است.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل همه چیز در مورد جمع‌آوری داده‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا عملکرد صفحات وب خود را به‌تدریج بهبود بخشید.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، آزمایش A/B اجزای مختلف در سایت شما است. وقتی تغییرات کوچکی در یک متغیر ایجاد می‌کنید، می‌توانید افزایش تبدیل را به آن تغییر نسبت دهید.

برای اجرای یک تست A/B، فقط باید دو صفحه مختلف راه‌اندازی کنید و ترافیک خود را به دو قسمت تقسیم کنید. به‌عنوان‌مثال، 5000 بازدیدکننده به صفحه A و 5000 بازدیدکننده به صفحه B می‌روند.

با انجام چند تست سایت در هفته، اطمینان حاصل می‌کنید که وب‌سایت شما همیشه رو به بهبود است البته با سرعتی ملایم.

برای انجام چنین آزمایشاتی، به‌طورکلی به یک نرم‌افزار CRO نیاز دارید. اگر از ارزش بالای CRO متقاعد شده‌اید، این یک بخش عالی برای شروع است. قطعاً نرم‌افزارهای بهبود نرخ تبدیل بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد، اما ما برخی از محبوب‌ترین آنها را فهرست کرده‌ایم:

Google Optimize

Unbounce

Optimizely

Visual Website Optimizer

این پلتفرم‌ها شما را قادر می‌سازند تا ببینید کدام نوع تست شما بهترین نتایج را برای شما به ارمغان آورده است که به شما کمک می‌کند نتایج خود را در طول زمان بهینه کنید.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

بخش فرضیه

بهینه‌سازی CRO خوب با یک ایده یا یک فرضیه شروع می‌شود. این در مورد تحقیق و حدس زدن است که چه چیزی بیشترین تأثیر مثبت را با سریع‌ترین سرعت خواهد داشت.

در اینجا چند نکته وجود دارد که ما توصیه می‌کنیم هنگام آزمایش فرضیه آن‌ها را انجام دهید:

1- عنوان

عنوان‌ها کلماتی هستند که افراد به‌محض ورود به وب‌سایت یا صفحه فرود شما می‌بینند. تست سرفصل‌های مختلف می‌تواند تفاوت زیادی در CRO شما ایجاد کند.

2- محصول

هرچه محصولات پیشنهادی شما بهتر باشد، افراد بیشتری تبدیل خواهند شد. دانستن اینکه چه پیشنهادی خوب است به مخاطبان شما بستگی دارد. برای مثال بسته به آن چیزی که قصد دارند تهیه کنند، تنوع جنس، کیفیت و قیمت و ازاین‌قبیل موارد.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

3- Call-to-Action

تغییر کلمات در تماس به اقدام شما می‌تواند تفاوت زیادی در نرخ تبدیل شما ایجاد کند.

4- رسانه

داشتن تصاویر یا ویدئوهای مختلف می‌تواند بر میزان تبدیل شما تأثیر بگذارد و میزان تبدیل را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

فرضیه خود را آماده کنید، آنها را از نظر تأثیر مثبت بالقوه بر نرخ تبدیل خود امتیازدهی کنید و سایت خودتان را آزمایش کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم خطر تأثیر منفی تبدیل را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال، تغییر قیمت‌های محصولات شما می‌تواند تأثیری مثبت یا منفی بر Conversion Rate شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید : اهداف رسانه های اجتماعی

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

چگونه تبدیل‌های خودمان را ردیابی کنیم؟

درحالی‌که اکثر افراد کانورسیشن ریت را مهم‌ترین معیار نمی‌دانند، اما بااین‌حال ابزار بسیار خوبی برای بهبود تلاش‌های بازاریابی شما است.

برای به‌دست‌آوردن نرخ تبدیل دقیق، باید تبدیل‌های خود را ردیابی کنید. اکثر پلتفرم‌های تحلیلی و تبلیغاتی می‌توانند به شما این امکان را بدهند که تبدیل‌های خود را مستقیماً در داشبورد خود ردیابی کنید.

برای راه‌اندازی ردیابی تبدیل، اگر توسعه‌دهنده‌ای در اطراف داشته باشید، کار شما آسان‌تر خواهد بود، اما می‌توانید این کار را خودتان نیز انجام دهید. ما فقط تاکید می‌کنیم که این بخش از بهینه‌سازی نرخ تبدیل شما به چه میزان اهمیت دارد. بدون ردیابی مناسب، هیچ یک از آنچه در بالا صحبت کردیم اهمیتی نخواهد داشت.

در کمال ناباوری، اکثر شرکت‌ها از ردیابی تبدیل استفاده نمی‌کنند. اگر برای تنظیم صحیح آن‌وقت صرف کنید، خود را بالاتر از رقبا قرار می‌دهید.

دانستن اینکه کدام تلاش بازاریابی بیشترین درآمد را به همراه دارد، برای بهینه‌سازی در درازمدت ضروری است.

کمپین تبلیغاتی گوگل بدون سرنخ، یک اشتباه محض

تصور کنید که یک کمپین تبلیغاتی گوگل را اجرا می‌کنید و از هزینه هر کلیک یا هزینه به‌ازای هر سرنخ اطلاع داشته دارید، اما ندانید که از هر کمپین چقدر درآمد دارید.

ممکن است بخواهید بهینه‌سازی کنید، اما خطر خاموش‌کردن کمپینی را دارید که بیشترین مقدار پول را برای شما به ارمغان می‌آورد.

با راه‌اندازی ردیابی تبدیل، مطمئناً بهینه‌سازی بیشتری نسبت به بسیاری از رقبای خود خواهید داشت. درحالی‌که رقبای شما کمپین‌هایی را که بیشترین درآمد را برای آنها به ارمغان نمی‌آورد را خاموش می‌کنند، شما می‌توانید فروش حداکثری را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

طبق گزارشات و آمارهای به‌دست‌آمده، 97 درصد از کمپین‌های بازاریابی که ورودی بدون تجزیه‌وتحلیل خوب دارند، شکست می‌خورند. با تنظیم نکردن ردیابی تبدیل، تقریباً خود را در معرض شکست قرار می‌دهید.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

آژانس‌های تبلیغاتی چگونه تبدیل‌ها را محاسبه می‌کنند؟

حداقل سه‌راه برای شمارش تبدیل‌ها وجود دارد، بسته به آنچه می‌خواهید در مورد رفتار تبدیل و نرخ کاربران خود بدانید.

می‌توانید تبدیل‌های مستقیم را بشمارید، تبدیل‌های بازدیدکنندگان خاص را بشمارید، یا تبدیل‌های کل بازدیدکنندگان خاص را بشمارید.

استراتژی تبدیل مستقیم در نرخ تبدیل

استراتژی تبدیل مستقیم، تعداد تبدیل‌هایی را که در یک دوره زمانی گزارش رخ می‌دهند، شمارش می‌کند.

در محاسبه Conversion Rate، بسته به معیار ترافیک ترجیحی شما، برای تعیین درصد تبدیل به‌ازای هر یا بازدیدکننده استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر 25 سفارش ثبت شده و 125 بازدید کل توسط بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد وجود داشته باشد، معادله نرخ تبدیل 25 سفارش در 125 بازدید خواهد بود.

نتیجه 0.2 سفارش در هر بازدید خواهد بود که وقتی در 100 ضرب شود، نرخ تبدیل 20 درصد است.

شمارش مستقیم تبدیل‌ها همیشه بهترین یا تنها معیار برای استفاده در محاسبه نرخ تبدیل نیست، زیرا یک بازدیدکننده ممکن است بیش از یک سفارش را در طول دوره زمانی گزارش یا در طول یک بازدید ارسال کند.

اگر اغلب این اتفاق بیفتد، می‌تواند به طور مصنوعی تعداد تبدیل (شماره معادله) را افزایش دهد و در نتیجه، نتیجه نرخ تبدیل را منحرف کند.

این مشکل اغلب هنگام تجزیه‌وتحلیل رویدادهای تبدیل کلیک ظاهر می‌شود، جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی در هر بازدید بیش از یک‌بار روی پیوند یا دکمه پیشنهادی خاص کلیک کنند.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

استراتژی شمارش بازدیدکنندگان در Conversion Rate

در عوض، شرکت‌ها می‌توانند در نوع دیگر استراتژی تعداد کل بازدیدهای بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد را که طی آن یک تبدیل در دوره زمانی گزارش رخ‌داده است، بشمارند.

به‌عنوان‌مثال، تعداد بازدیدهایی است که طی آن بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد در ماه آوریل اشتراک خریداری کرده‌اند.

در محاسبه نرخ تبدیل، این معیار معمولاً برای تعیین درصد کل بازدیدهایی که بازدیدهای تبدیل بوده‌اند، استفاده می‌شود.

استراتژی معیار مشترک نهایی در نرخ تبدیل

در استراتژی نوع سوم یعنی معیار مشترک نهایی، تعداد کل بازدیدکنندگان منحصربه‌فردی را که در طول دوره زمانی گزارش تبدیل کرده‌اند، محاسبه می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فردی است که فرم تولید سرنخ را در نیمه اول سال ارسال کرده‌اند. در محاسبه نرخ تبدیل، این معیار برای تعیین درصد تمام بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد استفاده می‌شود.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه باید بهبود ببخشیم | وب جوان

سوالات پرتکرار درباره نرخ تبدیل (CR)

نرخ تبدیل چیست؟

به عبارت ساده، نرخ تبدیل سایت شما تعداد بازدیدکنندگان بر حسب درصد در وب‌سایت یا صفحه فرود شما است که تبدیل به مشتری می‌شوند.

ارتباط Conversion Rate با بازاریابی دیجیتال چیست؟

رابطه نرخ تبدیل با بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ کاملا مستقیم است، به صورتی که وظایف شرکت‌های تبلیغاتی گزارش گیری دقیق و ارائه آن است. این بدان معناست که آیا نرخ تبدیل از طریق فعالیت شرکت تبلیغاتی به درستی انجام شده یا نه!

چند مدل استراتژی نرخ تبدیل داریم؟

به‌طور عامیانه، برای افزایش و گزارش‌دهی نرخ تبدیل، سه استراتژی تبدیل مستقیم، شمارش بازدیدکنندگان و معیار مشترک نهایی را داریم.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در وب جوان


دسته بندی


آخرین مطالب وب جوان


برچسب ها